Verkoop blusboot verontrust personeel kapiteinsdienst North Sea Port

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Brandweerboot Roeland
Brandweerboot Roeland © North Sea Port

North Sea Port heeft haar 43 jaar oude brandweerboot Roeland vervangen door een modern blussysteem. Het nieuws zorgt voor onrust bij het personeel van de Gentse kapiteinsdiensten dat vreest voor een afbouw van hun afdeling.

De kwestie werd dinsdagavond ter sprake gebracht door raadslid Karin Temmerman (sp.a) tijdens het vragenuurtje van de Gentse gemeenteraad. “Een modern en efficiënt blussysteem in de haven is essentieel en men moet uiteraard de beste technieken hiervoor gebruiken. Er heerst bij het personeel nogal wat ongerustheid, omdat ze vrezen dat dit het begin is van een systematische afbouw van het personeelsbestand binnen de havenkapiteinsdiensten”, aldus Temmerman.

Synergie

Havenschepen Sofie Bracke (Open Vld) bevestigt dat er binnen North Sea Port gezocht worden naar synergieën tussen Gent en Zeeland. “Dat is van bij de aanvang van North Sea Port duidelijk gemaakt en geldt dus ook op personeelsvlak. Momenteel lopen er onderhandelingen tussen North Sea Port en vakorganisaties over het sociaal statuut van het personeel en dus ook voor de kapiteinsdiensten. Ik wil hierbij wel aanvullen dat er steeds jobzekerheid wordt geboden. Binnen North Sea Port is er enkel een vermindering van het personeelsaantal door natuurlijk verloop, onder andere door pensionering”, aldus de schepen, die ook nog aanstipte dat het om een managementkwestie ging die niet onder de bevoegdheid van de stad valt.

Bij North Sea Port bevestigt woordvoerder Johan Bresseleers dat er gesprekken lopen tussen de haven en vakorganisaties. “Dit is een interne aangelegenheid waar wij niet dieper op kunnen ingaan”, klinkt het.

Yannick De Spiegeleir