H.Essers verdubbelt nu al capaciteit op Dry Port Genk

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
© H.Essers

H.Essers is op Dry Port Genk veel sneller dan voorzien aan het bijbouwen. Er komen drie nieuwe modules bij, waardoor het magazijnencomplex in oppervlakte verdubbelt. Dat gaat gepaard met de grootste rekruteringscampagne ooit van het bedrijf.

H.Essers opende het eerste gebouw met twee modules (14A en 14B) op Dry Port Genk – op de voormalige Fordsite – eind 2018. Kort nadien volgde nog een hal: 14F. In die hal worden maar liefst vijf temperatuurzones gecombineerd en is er een koelcel voor ontvlambare en explosieve goederen (een primeur).

“Amper twee jaar nadat we in Hall 14A en 14B de eerste palletten insloegen, zijn we gestart met de bouw van drie nieuwe modules van 15.000 m² elk. Tegen het einde van het jaar moeten de hallen 14C, 14D en 14E operationeel zijn. Dat brengt de totale oppervlakte aan magazijnen op 90.000 m². De uitbreiding verloopt veel sneller dan gedacht. Wij voorzagen aanvankelijk dat het hele complex van 160.000 m² op Dry Port Genk na acht jaar volgebouwd zou zijn. Nu al zitten wij dus aan ruim de helft van de totale oppervlakte”, zegt Bob Van Steenweghen, manager Corporate Affairs van H.Essers.

Rekruteringscampagne

H.Essers is ook elders in het Genkse snel aan het groeien. ”Dat betekent dat wij een grote nood hebben aan nieuw personeel. Daarom lanceren we deze week de grootste rekruteringscampagne ooit uit de geschiedenis van ons bedrijf. Wij zoeken maar liefst 570 extra medewerkers in de komende jaren (’21-’24)”, meldt hij. Ook in de andere vestigingen van het bedrijf wordt het personeel uitgebreid. Vandaag telt het H.Essers 4.000 medewerkers in België.

Chemielogistiek

De drie nieuwe hallen zijn net als de andere gericht op de chemielogistiek. “Op Dry Port Genk concentreren we ons op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector. De verschillende hallen zijn modulair opgevat, met compartimenten afhankelijk van het type producten en met specifieke brandbeveiligings- en sprinklersystemen. Ook de nieuwe gebouwen zullen geschikt zijn voor de opslag van ‘hoog Seveso’-producten”, zegt Van Steenweghen nog.

Naast het magazijnencomplex – op de zone C van de Fordsite – bouwt H.Essers, samen met de groep Machiels, Port of Limburg, een containerterminal aan het Albertkanaal. “De bouw is nog niet begonnen. We hebben nog niet de nodige vergunningen”, voegt hij toe. Tegen 2023 zou Port of Limburg operationeel moeten zijn.

Philippe Van Dooren