Geert Aerts (Brucargo): ”Zelfde weg, maar met eigen accenten”

Interview, Logistiek
Melanie De Vrieze
Geert Aerts, director cargo & logistics Brussels Airport
Geert Aerts, director cargo & logistics Brussels Airport © Brussels Airport

De nieuwe cargodirecteur van Brussels Airport, Geert Aerts, maakte tijdens zijn eerste weken volop kennis met de cargocommunity, vaak vanop afstand. “Digitalisering en infrastructuur blijven een prioriteit, maar ik leg ook mijn eigen accenten.”

Geert Aerts is sinds ruim twee weken aan de slag als director cargo & logistics bij Brussels Airport. Hiermee treedt hij in de voetsporen van Steven Polmans. Zeventien jaar lang werkte Aerts bij CAE, een bedrijf dat actief is in simulatietechnologie en training voor lijnpiloten. “Ik heb er een mooie carrière gehad, waar ik de kans kreeg om internationale cross-functionele teams te managen, fusies en overnames te doen en digitale transformatieprojecten uit te bouwen. Voor mij was het tijd om eens iets anders te doen en mijn opgedane ervaring toe te passen op een andere industrie.”

Dat werd dus Brussels Airport. Zijn eerste dagen en weken gebruikte Aerts volop om het team en de community te leren kennen. “Die contacten gebeurden vaak digitaal, maar ik heb ook al enkele lintjes kunnen doorknippen, bij de opening van de nieuwe gebouwen van Cargoafhandelaar Worldwide Flight Services (WFS) en logistiek dienstverlener Expeditor op Brucargo West. Het was ook fijn om Cathay Pacific op de tarmac te mogen verwelkomen.”

Brussels Airport kiest resoluut de weg van de digitalisering, de ontwikkeling van de infrastructuur en de community. Waar legt u uw eigen accenten? 
Geert Aerts (GA): “Die komen van mijn achtergrond van ‘growth strategy’. De groei die we de voorbije maanden gezien hebben, ondanks en dankzij COVID-19, wil ik duurzaam inzetten. We hebben al goede stappen gezet met BRUcloud – die ons al veel historie en data geeft – maar nu moeten we nog de vertaalslag maken naar intelligence: wat leren we uit de data en hoe faciliteren we daarmee de community om hun proces te verbeteren, hun wachttijden in te korten, veel meer digitaal te gaan en de goederenstroom meer te voorspellen? Hoe kunnen we dat inzetten om duurzaam te blijven groeien? Dat zal de ‘personal flavour’ zijn die ik binnenbreng.”

Piet Demunter (PD), Chief Business Development Officer Brussels Airport: “Geert heeft geen ervaring in vrachtindustrie, maar wel in klantgerichtheid, communitywerking en digitalisering, Voor onze industrie is dat het juiste pad, maar er kan nog zo veel meer. We sluiten niet uit dat we nog met andere sterke partijen zullen samenwerken. Daarbij moeten we ook over de grenzen van de industrie durven te kijken, zoals de havens.”

Wat is volgens u de belangrijkste uitdaging voor de sector? 

GA: “De onzekerheid wanneer de markten zullen opengaan en onder welke condities dat zal gebeuren. We zullen snel moeten schakelen, maar zitten in een goede positie met de partners om daar flexibel mee om te gaan. Anderzijds willen we de groei die we de voorbije periode binnen de sector hebben gekend, op een duurzame manier verderzetten. BRUcargo zal daarin met zijn innovatie en met onze ambities naar duurzaamheid en digitalisatie een leidende rol in blijven nemen.”

Welke ambities wilt u gerealiseerd zien tegen het einde van het jaar? 

GA: “Ik hoop natuurlijk dat we zo snel mogelijk naar ‘business as usual’ gaan. Een van mijn concrete ambities is de verdere uitbouw van de Digital Green Lane. Vijftig bedrijven gebruiken nu al de tool, maar we willen aan landside volledig digitaal – zonder papieren processen – gaan. Met die gegevens zijn voorspellende analyses mogelijk, waardoor we wachttijden kunnen terugdringen. We zagen ook een enorme groeiversnelling bij DHL en bekijken daarom hoe we die kunnen faciliteren en duurzaam maken. We hebben de ruimte en mogelijkheden om dat bedrijf te ondersteunen.”

PD: “De druk op de warehousing is groot op dit moment. We kunnen niet volgen om vierkante meters ter beschikking te stellen. We willen niet per se de grootste zijn, maar wel de referentie zijn en meerwaarde leveren. Als we goed blijven werken rond de specialisaties, de digitalisatie en de communitywerking, dan zullen die volumes wel volgen.”

Melanie De Vrieze