Cornelissen rolt bezorgdienst voor Albert Heijn in België uit

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Cornelissen - Boom
Cornelissen – Boom © Cornelissen

De Nederlandse groep Cornelissen opende een tweede hub voor de thuisleveringen van Albert Heijn in België. Na Turnhout is de groep vanuit Boom actief. De nieuwe dienst Cornelissen@Home richt zich op distributie voor onlineretail.

Cornelissen Groep uit Nijmegen is actief in transport, warehousing, koellogistiek (Polar Special) en pallettenproductie. Het bedrijf is een actieve speler in het vervoer voor de retailsector, met bekende klanten als Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat. De nieuwe businessunit Cornelissen@Home richt zich op leveringen aan huis van levensmiddelen en zorgartikelen. Het is de ambitie om in Boom een van de snelst groeiende onderdelen van de groep te maken.

Eerst in België

Cornelissen@Home werd in augustus vorig jaar opgestart. Opvallend daarbij is dat die nieuwe dienst startte met een hub in Turnhout, terwijl de groep tot dan nog niet in België actief was. Van daaruit belevert Cornelissen@Home 85.000 huishoudens in de regio Antwerpen in opdracht van Albert Heijn. Pas in oktober ging Cornelissen voor ‘Albert Heijn aan huis’ ook in Nederland aan de slag, met een hub in Ede (tussen Nijmegen en Amsterdam).

“Dat wij eerst in België begonnen en pas nadien in Nederland, heeft te maken met vastgoed en het feit dat wij konden terugvallen op de installaties van Van Rooijen in Turnhout. Dat is een bevriend bedrijf en we werken er graag mee samen. We werken trouwens ook graag samen met nog andere collega’s, zoals Peter Appels en Simon Loos voor de IT”, zegt Mark Van Der Drift, CEO van Cornelissen.

Nu ook in Boom

Nu opent Cornelissen@Home dus ook in Boom een hub. Vanuit de nieuwe locatie worden boodschappen van Albert Heijn van in de regio tussen Mechelen en het zuiden van Antwerpen geleverd. “Hier werken we niet met een transportbedrijf samen, maar met Albert Heijn zelf. Die staat in voor het vastgoed en wij voor de dienstverlening en de bezorging”, voegt hij toe.

Of er meer hubs in België komen – en waar – kon hij niet zeggen. “Maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen. Het is onze ambitie om meer distributiehubs in België te hebben. Het zal dus niet bij deze twee hubs blijven”, zegt Van Der Drift nog.

Enorm groeipotentieel

De bestellingen worden in het Home Service Center van Albert Heijn in Eindhoven samengesteld. Van daaruit vertrekken vrachtwagens naar de twee hubs. Daar worden de bestelwagens geladen en de bestellingen naar de consument gebracht. “Vandaag beschikken we hiervoor over dertig wagens. Dat aantal zal stijgen, want ik geloof sterk in de groei van de markt van food-boodschappendiensten in België. In Nederland rijden er al duizenden ‘busjes’ rond voor onder meer Albert Heijn, Jumbo en Picnic. Ook de Belgische consument zal het gemak van deze formule ontdekken. België heeft dus een enorm groeipotentieel.”

Volgens Van Der Drift heeft de trage start van de boodschappendiensten in België mogelijk iets te maken met de cultuur. “Ik heb veertien jaar gewerkt bij Albert Heijn en was ook betrokken bij de fusie met Delhaize. Toen zag ik in dat in de Nederlandse supermarkten de klemtoon meer lag op efficiëntie en bij de Belgische meer op smaakbeleving. Dat heeft waarschijnlijk een impact op het koopgedrag. Maar ik ben er zeker van dat de groei er ook in België komt.”

Ook non-food retail

In België werkt Cornelissen@Home enkel voor Albert Heijn, maar in Nederland zal het ook voor andere retailers werken. “We zijn in gesprek met meerdere partijen. We willen bestellingen bundelen, bijvoorbeeld met zorgproducten, om het aantal ritten en bestelwagens te verminderen. Als we de vraag krijgen om ook in België voor andere retailers te werken, dan zullen we dat eerst met Albert Heijn bespreken”, zegt hij nog.

Philippe Van Dooren