Arnaud Feist (Brussels Airport): “Innovatie als weg uit turbulentie”

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Webinar van Air Cargo Belgium over herstel van de luchtvracht
Webinar van Air Cargo Belgium over herstel van de luchtvracht © Melanie De Vrieze

Air Cargo Belgium organiseerde donderdag een webinar over de wijze waarop de sector de turbulentie van COVID-19 achter zich kan laten. Arnaud Feist, TIACA, economen en enkele logistieke spelers blikten vooruit op de luchtvaart in het nieuwe normaal. 

Meer dan tweehonderd mensen volgden het webinar van Air Cargo Belgium. Door de pandemie was 2020 een jaar om nooit te vergeten, startte David Bellon, voorzitter van ACB. Met het webinar wil ACB vooruitblikken op een heldere hemel na een periode vol turbulentie. 

Zowel Hans Bevers, hoofdeconoom Bank Degroof Petercam, als Bart Van Craeynest, hoofdeconoom Voka, zien positieve signalen. Voigens hen is vaccinatie de uitweg, naast innovatie en digitalisering. Van Craeynest benadrukt dat er ook nood is aan globalisering. “De buitenlandse handel is essentieel voor ons land. Een op de drie jobs in België is gelinkt aan buitenlandse handel.” 

Positieve bijdrage cargo

Voor de luchtvaartsector klinkt die globalisering als muziek in de oren. Glyn Hughes, directeur-generaal van de internationale luchtvrachtorganisatie TIACA, ziet een industrie van twee helften. Het aantal passagiers daalde met 75% ten opzichte van 2019, maar cargo kon de daling beperken tot 12%. “Cargo heeft een positieve bijdrage geleverd om alles in stand te houden”, zegt hij. “De industrie optimaliseerde het gebruik van freighters toen de bellycapaciteit wegviel. Wanneer die niet voldoende bleek te zijn om beschermingsmateriaal te vervoeren, zette de sector ook passagiersvluchten in. Die spirit was mooi om te zien.”

Hij verwacht dat het nog tot drie of vier jaar zal duren vooraleer de luchtvaartsector zich volledig herstelt. “Innovatie is daarom een topprioriteit, zeker wanneer het bellyvervoer nog niet hetzelfde niveau heeft als voorheen.” 

Build back better

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, prees de cargocommunity voor het geleverde werk. De cargosector kende in 2020 een groei van 2,2%. “Het is een lichte groei, maar een goede prestatie in vergelijking met de rest van de wereld. De sterkste groei zien we dit jaar in full freighters, onder meer door de komst van nieuwe carriers.”

De keuze voor farma tien jaar geleden bleek een goede te zijn. “Intussen hebben we al meer dan honderd vluchten met vaccins uitgevoerd naar veertig bestemmingen. De cargocommunity heeft zijn sterkte getoond in taskforce BRUcure. Naast farma blijven we ook investeren in perishables, levende dieren en e-commerce. Digitalisatie blijft belangrijk. Intussen zijn in BRUcloud al twaalf applicaties gebouwd, meer dan vijftig bedrijven gebruiken die toepassingen.” 

Niet alleen volumes zijn belangrijk voor Brussels Airport, maar ook de groei naar een meer duurzame luchtvaart. “De crisis zorgt voor een reset van onze activiteiten”, legt Feist uit. “We willen niet meer terug naar de situatie van vroeger, maar ‘build back better’. We moeten onszelf opnieuw uitvinden en pionier zijn in een duurzame transitie. We namen al veel duurzame initiatieven, denk maar aan het upgraden van onze cargozone en het renoveren van gebouwen, maar we moeten durven om een stap verder te zetten.”

Inzetten op digitalisering

Ten slotte kwamen twee logistieke spelers aan bod. Volgens Jeroen Desaer, cargomanager Belux Singapore Airlines Cargo, voerde de luchtvaartmaatschappij een gevecht op meerdere fronten. “Iedereen wil capaciteit en soms moet je klanten teleurstellen. Om de pandemie te slim af te zijn, boden we de community zekerheid, zagen we opportuniteiten om te groeien via quick wins en omarmden we de technologie.” Xavier Vanwynsberghe, corporate keyaccount & salesdirector bij Ziegler Belgium, ziet post-COVID onder meer de e-commerce boomen en de volumes naar het normale niveau terugkeren. “Als forwarder hebben we wel diversificatie van activiteiten en producten nodig, een verdere digitalisatie van de community, faciliteiten voor e-commerce en stabiliteit in tarieven en capaciteit.”

Melanie De Vrieze