Lading gezocht voor start spoordienst Zeebrugge-Antwerpen-Venlo

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

Om een reguliere spoordienst tussen Zeebrugge en Venlo te kunnen starten, zoekt het project SYN-ERGIE naar een kritische massa van tweehonderd containers. In Venlo is de tweede bouwfase gestart van de grootste inlandse spoorterminal van Europa.

Tijdens een onlinepresentatie aan geïnteresseerde bedrijven, werd een plan bekendgemaakt voor een reguliere treindienst tussen Zeebrugge en Venlo. Dat de eerste concrete businesscase van het project SYN-ERGIE, dat synchromodaal transport stimuleert op de as van Zeebrugge via Antwerpen naar Nederlands-Limburg. Wekelijks zouden er drie ritten heen en terug zijn.

Om effectief te kunnen starten, kijken de initiatiefnemers uit naar een kritische massa van tweehonderd ladingen per week. Ze nemen daarvoor contact met bedrijven die eerder interesse betoonden om nu te zien hoeveel vracht ze hard kunnen maken. Ook andere verladers zijn uiteraard welkom. De focus ligt in de eerste fase op containers. Eenmaal het project loopt en als daarvoor voldoende interesse is, worden de treinen ook opengesteld voor conventionele ladingen.

Vier terminals Zeebrugge

In de haven van Zeebrugge zou de vracht behandeld worden op vier terminals die over eigen spoorbundels beschikken, met name CSP Zeebrugge, P&O en twee van CLdN (Brittanniadok en Albert II-dok). In Venlo wordt de grootste inlandse spoorterminal van Europa aangelegd. “De eerste fase van 15 hectaren is klaar, de tweede bouwfase van 13 hectaren is begonnen”, zegt Peter Pardoel van logistieke dienstverlener Cabooter Group uit Venlo.

Voor het vervoer wordt een beroep gedaan op spooroperator Lineas, die in Zeebrugge al sterk aanwezig is. Halverwege zou een halte komen in de Lineas Intermodal Mainhub in Antwerpen, waar aansluiting is op het Europese Green Xpress Network van Lineas.

Naar break-even

Het Interregproject SYN-ERGIE werd door acht partners – met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) – in 2017 opgezet. Daarmee willen ze synchromodaal vervoer ontwikkelen als alternatief voor de weg op de as tussen West-Vlaanderen naar Nederlands-Limburg. De eerste realisatie was een webapplicatie voor het verwerken van realtimedata. Het tweede luik is het realiseren van een effectieve verbinding. Een aanvankelijk beloftevol binnenvaartproject ging de koelkast in, maar nu lijkt een spoorproject er daadwerkelijk te gaan komen.

“Als we toezegging voor 200 boxes per week vinden, kunnen we starten”, zegt transportconsultant Bart Vannieuwenhuyse, die het project begeleidt. “Let wel: dat is nog maar een startvolume. Voor een break-even moeten we, naargelang de kosten die zich zullen aftekenen, mikken op minstens 250 of 300 containers.”

Trafiek genereren

Voor een cijfer van enkele honderden containers moet Zeebrugge optimistisch durven zijn. Vorig jaar werd in de kusthaven een volume van 1,7 miljoen teu behandeld. Ondertussen neemt de trafiek met Azië toe en worden ook op shortsea meer goederen in containers gestopt.

Ook van de kant van Venlo zal de nieuwe spoorterminal trafiek beginnen te genereren, schetst Pardoel. “We sturen nu al wekelijks 250 containers met Duits hout naar Rotterdam. Dat zullen we optrekken naar 400, waarbij ook Antwerpen en Zeebrugge in beeld komen. Eind deze week verwachten we een eerste trein uit China en in januari start een vaste dienst met AMP II in Rotterdam. Vanaf april hebben we bijkomende diensten vanuit RWG Rotterdam en Malmo (Zweden) en een nieuwe route Rotterdam-Venlo-Basel.”

Roel Jacobus