Sioen en Wabco ontwikkelen geconnecteerd dekzeil tegen diefstal

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Wabco (ex-Transics) en Sioen Industries hebben een slim dekzeil met geleidende lagen ontwikkeld dat gekoppeld wordt aan het FMS-vlootbeheerplatform. De oplossing beveiligt zowel huif- als kastwagens.

Ladingdiefstal is in het wegvervoer een groeiend probleem. Daarom wordt er naarstig gezocht naar oplossingen om diefstal onmogelijk te maken. Zeker huifwagens zijn moeilijk te beveiligen. Daarom werden bijvoorbeeld systemen ontwikkeld met stalen rasters die achter het schuifgordijn worden gemonteerd. “Dat middel blijkt niet afdoend: dieven snijden in het dekzeil kleine inkepingen en gebruiken de rasters als een ladder om op het dak te geraken en langs daar in de laadruimte. Op minder dan een minuut zijn ze binnen”, legt Frederik Vroman, sales & business development manager bij Sioen Industries, uit.

“In een kastoplegger is het veel moeilijker om binnen te dringen en door de gladde wanden geraken de dieven moeilijker op het dak. Deze opleggers zijn duurder en ook zij blijken diefstalgevoelig. Dieven boren een gat in de wand en met een pencamera kijken ze of waardevolle items te stelen zijn. Blijkt dat het geval, gebruiken ze desnoods zware middelen, zoals een slijpschijf, om aan de lading te geraken”, legt hij nog uit.

Geconnecteerd dekzeil

Sioen nam in 2015 Dynatex over, een ontwikkelaar van veiligheids- en beveiligingsoplossingen geïntegreerd in textiel. Die had de Protectortechnologie ontwikkeld: een weefsel met multiaxiale draden die het insnijden belemmeren. Die technologie is nu geüpgraded om een slim, meerlagig dekzeil met geleidende lagen te ontwikkelen dat geconnecteerd is met het fleetmanagementsysteem van Wabco. Zo gaat er automatisch een alarm af als er met het dekzeil wordt geknoeid. Chauffeurs krijgen een duidelijk hoorbaar alarm of een bericht in de cabine. Via het backofficeplatform van Wabco wordt er in real time een alarmsignaal verstuurd naar de backoffice van de vloot.

“Die oplossing is niet alleen voor schuifzeilopleggers interessant, maar ook voor kastopleggers, zoals op de foto te zien is. Het Detectorzeil wordt dan tegen de wanden en de deuren aangebracht. Wanneer een dief een kijkgat probeert te boren, gaat het alarm af. Het zeil zal ook tegen het dak kunnen worden aangebracht, om een 360°-detectie mogelijk te maken. De nieuwe Detectoroplossing kan men ook combineren met de OptiLock van WABCO, een draadloze elektrische deurvergrendeling die op afstand en in real time de deuren van de trailer monitort en beheert.

Soncotra

Soncotra uit Poperinge testte het Detectorzeil gedurende anderhalf jaar. De technologie die Sioen en Wabco ontwikkelden, blijkt succesvol. Het kan nu gecommercialiseerd worden. “Soncotra is gespecialiseerd in transport van en naar Rusland, Oost-Europa, het GOS en de Balkanlanden. Jaarlijks organiseren we meer dan 15.000 volle vrachten en groupagevrachten naar deze bestemmingen”, zegt CEO Isabelle Lamaire.

Het bedrijf telt een vloot van ruim 100 trailers, waarvan de helft kastopleggers zijn. “Onze vloot was al uitgerust met geavanceerde telematica van Wabco. Door nu ook het verstevigde, geconnecteerde Detectordekzeil te gebruiken, kunnen we de veiligheid van de ladingen aanzienlijk verhogen”. Volgens Vroman heeft het bedrijf vijf extra opleggers gekocht en uitgerust met het Detectorsysteem, maar die kunnen nog niet ingeschakeld worden. “Ze moeten eerst een nummerplaat krijgen, maar door de coronamaatregelen kunnen ze niet ingeschreven worden”, klinkt het.

Kruisbestuiving

Sioen Industries is ook een van de deelnemers aan de PASSAnT-alliantie, een Nederlands-Belgisch interregionaal project met kennisinstellingen en bedrijven voor een betere beveiliging van de havens. Een aspect ervan is de ontwikkeling van een slim, diefstalwerend dekzeil.

“Toch is er geen verband tussen Detector en PASSAnT. PASSAnT doet meer fundamenteel onderzoek dat mogelijk tot een commercialisering kan leiden. Denk bijvoorbeeld aan geleidende inkten die op het dekzeil gespoten worden en die een alarm doen afgaan als met het dekzeil geknoeid wordt. Detector was al in ontwikkeling toen het project startte en staat er los van. Wat niet wegneemt dat op termijn, wanneer PASSAnT afgelopen is, kruisbestuivingen kunnen ontstaan”, zegt Vroman tot slot.

Philippe Van Dooren