William De Putter: “Na Joosen en Haesaerts volgen nog grote overnames”

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Joosen en Haesaerts zijn twee overnames die echt in het oog springen, maar de laatste tijd gebeurden bijna wekelijks overnames. Katoen Natie, bijvoorbeeld, nam enkele dagen geleden ook de Poolse logistieke activiteiten van Nijhof-Wassink over. Onlangs nam Tailormade ES&S en Zuiderkempen over, na KTO in mei en Billiet een jaar geleden. Andere markante acquisities van de voorbije weken en maanden waren die van Van Egdom door Groupe Capelle, Jan Dohmen door Vervaeke, Amerongen Kamphuis door Sitra, Huktra door H.Essers, DTM vracht door Distrilog of ADM Team Heavy door Aertssen. Er zijn ook een aantal kleinere overnames gebeurd, zoals zopas Degraeve Wilmar door OD-Trans of LVW en een deel van Trans Bogaerts door Ninatrans. Ook zijn talrijke transacties onder de radar gebleven.

“Er zijn inderdaad veel overnames gebeurd en er komen er nog”, zegt William De Putter, zaakvoerder van De Putter & Co. Volgens hem hebben een aantal grote en middelgrote bedrijven de nodige middelen opgebouwd om in acquisties te investeren. “En dan heb je ook bedrijven met familiaal kapitaal die hun toekomst willen veiligstellen door aan te sluiten bij een groter geheel. Dat kan diverse redenen hebben, maar zeer vaak gaat het om bedrijven waarvan de eigenaar geen familiale opvolger heeft”, stelt hij.

Familiaal kapitaal veiligstellen

Vaak gebeuren deze operaties aan de vooravond van een economische vertraging. “Ook in het verleden hebben wij dat kunnen vaststellen”, zegt De Putter. “Hoewel er nu zeker geen sprake is van een uitgesproken terugval of een crisis – de transportactiviteiten blijven ondanks alle onheilstijdingen op een zeer hoog niveau draaien – kun je toch stellen dat de dolle tijden van de afgelopen twee of drie jaar voorbij zijn. En een recessie kun je niet uitsluiten. Soms wordt een geplande verkoop wat naar voren geschoven om het familiaal kapitaal veilig te stellen.”

Volgens hem zien ook sommige vervoerders in dat ze te weinig omvang hebben om in de toekomst verder te blijven draaien, terwijl andere bedrijven niet alleen groter willen worden, maar ook transportcapaciteit veilig willen stellen. Dat beaamt Philippe Degraef, directeur van Febetra. “Er is al een tijdje een consolidatiebeweging aan de gang en die zet zich verder. Om ‘future proof’ te zijn, moet je een zeker schaal hebben. Organisch groeien zal met het chauffeurstekort steeds moeilijker worden. Dan zijn overnames een middel om aan die capaciteit te geraken”, zegt hij.

Philippe Van Dooren