Verbrugge spoort met DB Cargo dagelijks van Vlissingen naar Keulen

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer

Verbrugge Terminals is de belangrijkste aanvoerlocatie van houtpulp in West-Europa. De pulp komt uit Portugal, Scandinavië en Zuid-Amerika. De pulp wordt vanaf Vlissingen per coaster, vrachtwagen, binnenvaartschip en per trein verder Europa in vervoerd. Met de trein ging dat tot enkele weken geleden via rangeerterrein Kijfhoek bij Rotterdam naar Gremberg bij Keulen. Maar nu gaat het railvervoer direct van Vlissingen naar Keulen.

Vertragingen en complicaties

Dolf van Dijk, commercieel manager van Verbrugge, is enthousiast over de directe verbinding met Keulen: “Het voordeel van een directe verbinding zonder tussenstop op Kijkhoek is dat het betrouwbaarder en sneller is geworden. Elke stop op een rangeerterrein betekent een extra koppelmoment met eventueel vertragingen en complicaties.”

Kip-of-eikwestie

Van Dijk is zeer te spreken over DB Cargo: “Normaal start een vervoerder pas zo’n directe verbinding als wij voldoende volume kunnen garanderen. Terwijl wij denken dat als de verbinding er eenmaal is het volume vanzelf komt. Een klassieke kip-of-eikwestie. Het pleit voor DB Cargo dat zij hun nek hebben durven uitsteken en met de directe verbinding zijn begonnen. En we beschamen hun vertrouwen niet, want de volumes trekken aan.”

Nadeel binnenvaart

Verbrugge vervoert op dit moment driekwart van de houtpulp per schip naar afnemers en een kwart per trein. “In 2018 ondervonden we de nadelen van de binnenvaart toen door de grote droogte de waterstand in de Rijn heel laag was. Hierdoor moesten we deels overstappen op de trein. Dat heeft ons aan het denken gezet. Daarom kiezen we nu voor een synchromodaal systeem, waarin we bij een lage waterstand extra capaciteit bij DB Cargo kunnen reserveren.”

Groeistrategie DB Cargo

Martin Reiser is hoofd van het ‘pulpteam’ bij DB Cargo. Ook hij is tevreden met de directe verbinding tussen Keulen en Vlissingen. “Het transport van houtpulp behoort tot de groeistrategie van DB Cargo. We willen onze klanten zo goed mogelijk bedienen. Dat kan alleen als het transport over het gehele jaar een bepaalde omvang heeft. Door de nieuwe afspraken laat Verbrugge zo’n 25% van het houtpulp transporteren door DB Cargo. Bij zo’n omvang wordt het voor ons interessant en kunnen we als het waterpeil in de Rijn daalt, eventueel extra treinen laten rijden. Dat kan niet van de ene op de andere dag, maar gelukkig kun je een laag waterpeil in de Rijn zien aankomen. Dat begint in Zwitserland en dan duurt het zeker een paar dagen voordat het lage water Nederland heeft bereikt.”

Adrie Boxmeer