Transporteurs herladen lege MSC-containers via Antwerps platform

Nieuws, Logistiek
Jonas Van Boxel

Transporteurs kunnen met Hakka Reload aanvragen om lege MSC importcontainers te herladen met een automatisch goedkeuringsproces. Dat gebeurt aan een flexibele prijs, op basis van de bespaarde afstand.

Die flexibele prijs is belangrijk: vaak betalen transporteurs dezelfde prijs voor het herladen over een korte en een lange afstand, terwijl ze hun klanten wél een afstand-gebaseerde prijszetting moeten geven. Dat is niet rendabel en dus laten transporteurs het na om vrachtwagens te herladen. Het resultaat: meer lege vrachtwagens in het verkeer.

Minder lege ritten

Hakka, het Antwerpse bedrijf achter het online-rittenplatform, geeft een voorbeeld: een transporteur rijdt naar Beerse met een volle 40’DV MSC-container om bij de importklant te lossen. Hij moet de lege container bij Medrepair MR4 afzetten. Hij moet dus met een lege container helemaal terug naar de haven rijden. De volgende opdracht van de transporteur is het laden van een 40’DV MSC-container bij een exportklant die ook in Beerse is gevestigd: opnieuw een lege rit om terug te gaan naar waar hij vandaan kwam.

Met Hakka kan de transporteur een reload aanvragen bij MSC. De uitgespaarde afstand bepaalt de prijs die de transporteur moet betalen om de Reload te kunnen uitvoeren. In een formule voorgesteld betekent dat: ‘afstand van lossen naar drop-off’ + ‘afstand van ophalen naar laden’ – ‘afstand van lossen tot herladen’ = de prijs.

Volgens Yannick Spillemaeckers, medeoprichter van Hakka, zijn Belgische en Nederlandse transporteurs al langer vragende partij voor flexibele prijzen bij ‘triangulaties’. “We zijn heel blij dat we dit aan onze community van transporteurs kunnen aanbieden. Dankzij dit initiatief van MSC Belgium kunnen transporteurs nu lege ritten uitsparen die ze vroeger niet uitspaarden, omdat het niet rendabel was. We hopen dat andere rederijen het voorbeeld van MSC België volgen en binnenkort Reload op Hakka ook aanbieden.”

Jonas van Boxel