Nieuw tankpunt voor locomotieven opent in Kallo

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Brandstofleverancier G&V speelt met het nieuwe station in op de vraag van de operatoren. “Het station is 24/7 geopend zodat zij hun tankbeurten perfect kunnen inpassen in hun planning”, zegt Roger Rosseel, projectmanager van G&V Energy Group.

Voor G&V is dit het vierde tankstation voor locomotieven in de Vlaamse havens. Antwerpen heeft er twee, aan de Hazopweg op linkeroever en aan Bundel Zuid op rechteroever. De overige twee stations bevinden zich aan de Dampoort in Gent en in de haven van Zeebrugge.

Laatste

“Dit is voorlopig het laatste tankstation voor locomotieven. Eens de locomotief is volgetankt, kan die een grote afstand afleggen en bovendien is een groot deel van het spoornet geëlektrificeerd. Op een lijn waar slechts enkele rangeerloc’s rijden, is een tankstation niet rendabel. We horen van operatoren ook dat zij hun locomotieven die bijvoorbeeld tussen Genk en Aken rijden, even inzetten op een lijn naar Antwerpen om hier vol te tanken”, zegt Rosseel.

Tanken

Het tanken gebeurt door de machinist zelf. Die beschikt over een tankkaart en een code. “De tankstations zijn douane- en accijnsmatig in orde. Elk tankstation is als een klein depot met accijnsvrije goederen. Operatoren die over een erkenningsnummer beschikken, kunnen accijnsvrij tanken. G&V zorgt voor de afrekening. Via camerabeelden en lijsten worden alle tankbeurten geregistreerd en doorgegeven aan de douane”, legt Rosseel uit.

Locomotieven tanken telkens een paar duizend liter. Het pompsysteem levert zo’n 500 liter per minuut via een gesloten circuit met een overvulbeveiliging zodat er geen brandstofverspilling mogelijk is. “Als de overvulbeveiliging niet werkt, kan er niet getankt worden”, besluit Rosseel.

Koen Heinen