Marc Beerlandt (MSC): “Haven Genk wacht mooie positie als inlandhub”

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Haven Genk probeerde al tien jaar om een samenwerking met MSC op te zetten. “In 2019 is het eindelijk gelukt”, zei Wesley Mazzei, directeur van Haven Genk, woensdag bij de officiële lancering van het depot.

“Om de congestie op de wegen en de extra hinder door de Oosterweelwerken het hoofd te bieden, moesten we iets doen”, verwees Marc Beerlandt naar de 40 inlandterminals en depots die de rederij ondertussen al zorgvuldig heeft uitgezocht in het hinterland. “Die depots zijn nodig om nog in het hinterland te geraken. Genk kan een mooie positie verwerven als hub”, zei hij. MSC mikt onder meer op lading van en naar Duitsland en de regio Maastricht, en op Duitse lading die niet via de Rijn maar via het Albertkanaal vervoerd wordt. Het bedrijf hoopt zo enkele duizenden containers van de weg te halen.

Vijfde rederijdepot

Voor Genk is het ondertussen al de vijfde rederij die er een depot opent. “En de zesde is in aantocht. We gaan nu ook investeren in een empty-reachstacker”, gaf Mazzei nog mee. Om alle containers te kunnen stockeren, wordt zuinig omgesprongen met de ruimte in de haven. Er is plaats voor in totaal 115.000 teu, volle en lege containers samen. Voor dit jaar verwacht Haven Genk een totale overslag van meer dan 70.600 teu, 15.000 meer dan vorig jaar. Uitbreiding is dan ook aan de orde.

Tweede grootste van Vlaanderen

Haven Genk verwierf zoals geweten een concessie van 26 ha op de voormalige Fordsite aan de overzijde van het Albertkanaal. “We krijgen nu ook een linker- en een rechteroever”, zei Mazzei met een kwinkslag naar Antwerpen. Woensdag werden net de werken gegund voor de aanleg van wegenis en riolering op de nieuwe site. Vanaf 2022 verhuist de containerterminal van zijn huidige locatie naar de Fordsite aan de overzijde van het kanaal. “We behouden hier nog ongeveer 10% voor containeractiviteiten en de rest verhuist naar de nieuwe terminal. De huidige containerterminal wordt dan gebruikt voor bulkoverslag”. Haven Genk is ondertussen al bezig met de uitbreiding en renovatie van de bestaande ruimte voor de behandeling van bulkgoederen.

De groeiende containervolumes en de toenemende belangstelling voor Genk als hinterlandhub voeden de wens van Haven Genk om verder te groeien. “Tegen 2021 willen we de tweede grootste inlandterminal in Vlaanderen zijn na Meerhout”, stak Mazzei zijn ambities niet onder stoelen of banken. Acht barges varen ondertussen al volcontinu over en weer tussen Genk en Antwerpen.

Als alle bruggen op het Albertkanaal verhoogd zijn, zullen de barges een extra laag containers kunnen laden, waardoor de capaciteit fors toeneemt. Volgens Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, moet de laatste brug in 2022 verhoogd zijn. Momenteel zijn al 41 van de 63 bruggen klaar en zijn er 15 in uitvoering. De resterende bruggen liggen nog op de tekentafel.

Bovenop het bargegebeuren behandelt Haven Genk nog jaarlijks 30.000 units met het spoor richting Italië. Momenteel bekijkt de haven een nieuwe piste per spoor richting Polen. “De modal shift is niet meer van willen maar van moeten”, besloot Mazzei.

Koen Heinen