Havenbedrijf Antwerpen denkt over pendelbussen op rechteroever

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Zwijndrecht Cars en Autocars De Polder blijven de pendeldiensten op de linker-Scheldeoever verder uitbaten na een publieke aanbesteding, weten de Mediahuis-kranten. De overeenkomst geldt voor één jaar en kan in principe drie jaar verlengd worden. Daarna wordt de markt opnieuw bevraagd. De Pendelbussen bedienen zeven lijnen in het gebied, een werking die in maart 2018 nog werd uitgebreid met de Fietsbus. Kostprijs: 1,375 miljoen euro per jaar voor de Pendelbus, 1,467 miljoen voor de Fietsbus. 

Opvallend is dat de havenautoriteiten ook nadenken over Pendelbussen op de rechteroever. “Er is een offerte gevraagd om de kost van zo’n uitbreiding te kunnen ramen”, zegt Gert Ickx, communicatieverantwoordelijke mobiliteit bij het Havenbedrijf Antwerpen. “De dienst komt er wel pas als blijkt dat bedrijven op de rechteroever vragende partij zijn voor de invoering van een Pendelbus. Er bestaat op de rechteroever een traditie van collectief vervoer dat door de bedrijven zelf wordt georganiseerd.”

Er zijn overigens plannen om dat vervoer op de rechteroever te bundelen, om het aanbod aan routes en de frequentie van de ritten te kunnen opdrijven, aldus het Havenbedrijf. Over die bundeling is nog geen unanimiteit, omdat dergelijke regelingen vaak deel uitmaken van cao’s.

Michiel Leen