Haven Duisburg bouwt grootste inlandterminal van Europa

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Omdat de kolentrafiek in de haven van Duisburg door de energietransitie in vrije val is, wordt de kolenoverslag vanaf volgend jaar afgebouwd. Het ‘koleneiland’ (centraal op de foto) zal dan plaatsmaken voor een nieuwe trimodale containerterminal van 240.000 m² om er de groeiende trafieken met China via de Nieuwe Zijderoute op te vangen. “We spelen hiermee in op de veranderende markt en consolideren zo onze koppositie in de Chinatrade, creëren jobs en versterken de positie van de regio als belangrijkste logistieke locatie in Europa”, zegt Erich Staake, CEO van de haven van Duisburg.

Internationale partners

Het project vertegenwoordigt een investering van 100 miljoen euro en de haven van Duisburg zal die niet alleen financieren. Het kan daarvoor rekenen op enkele belangrijke internationale partners zoals Cosco Shipping, de Zwitserse spooroperator Hupac en de Nederlandse binnenvaartoperator HTS. Deze laatste is ook actief in België als medeaandeelhouder van de trimodale containerterminal in de haven van Brussel.

De haven van Duisburg en Cosco Shipping nemen elk een belang van 30% in het project, Hupac en HTS verdelen de overige 40% evenredig onder elkaar.

Terminal

Duisburg vangt nu al 30% op van alle spoorvervoer tussen Europa en China. Wekelijks gaat het om 35 à 40 treinen die tussen Duisburg en een dozijn Chinese bestemmingen heen en weer rijden. De nieuwe terminal zal in de toekomst wekelijks tot honderd Chinatreinen, treinen in het Europaverkeer en bargediensten kunnen ontvangen. Er wordt op een jaarlijks volume van 850.000 teu gemikt.

Van de 240.000 m² grote site is 220.000 m² voorzien voor de terminal zelf en 20.000 m² voor magazijnen. Er komen zes gantrykranen, twaalf bloktreinplatformen met een lengte van 730 meter elk, vijf laadzones, drie kades voor binnenschepen en een 60.000 m² grote zone voor containeropslag. De aan- en afvoer van de containers zal voornamelijk per spoor en barge gebeuren. Met het project denkt de haven 60 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar te kunnen vermijden.

Koen Heinen