Exporteurs stampen Britse voedingsmagazijnen vol tegen brexit

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

Bij een multinationale visverwerker met vestigingen in onder meer België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK) vernamen we dat er in overdrive geproduceerd wordt voor de Britse markt. “Nog vóór de aangekondigde brexit op 31 oktober willen we zoveel mogelijk producten overzetten. De onzekerheid over de leveringsprocessen in de periode na de brexit is te groot om risico’s te nemen. We willen zeker zijn dat onze producten er in de winkelrekken liggen. De eindejaarsfeesten zijn ons hoogtepunt voor specifieke artikelen zoals vispasteitjes en aperitiefhapjes. Dat verkoopmoment mogen we niet mislopen door een supplychain gehinderd door brexitperikelen”, zegt een directielid.

“Dat klopt absoluut”, bevestigt Hendrik Vermeulen, gedelegeerd bestuurder van voedingsexpediteur Ocean Gate Logistics uit Zeebrugge. “Vorige week was ik op een internationale voedingsbeurs in Duitsland. Daar sprak iedereen over het volstampen van de Britse magazijnen tegen week 43 (tot vrijdag 27 oktober, red.). Ook van onze eigen klanten krijgen we de vraag om ladingen ten laatste op 28 of 29 oktober in Engeland te laten aankomen.”

Zeebrugge alternatief voor flessenhals Calais

De voedingssector is als geen andere op haar hoede voor de brexit. Vermeulen: “Specifiek voor voedingsproducten zijn er nog heel wat onbeantwoorde vragen. Wat zal er gebeuren op het vlak van keuringen? De infrastructuur daartoe is niet klaar, dus welke overgangsperiode zal er komen? Op welke manier en hoe vlot zal de douane met de documenten omgaan? Wat wordt de impact op het verkeer? Aan verladers die traditioneel over Calais gaan, raden we aan om Zeebrugge in overweging te nemen als tweede route, aangezien Calais een flessenhals wordt.”

Veel verladers willen het eerste schakelmoment na de brexit afwachten. “Daardoor verwachten veel transporteurs die op het VK gericht zijn, een zeer kalme maand november. Op termijn zal de trafiek weer vlot komen want de Britten moeten blijven eten en daarvoor zijn ze aangewezen op de Europese productie. Helaas voor de Britse consument is nu al duidelijk dat hij dupe wordt van de verhoogde prijzen door importheffingen en administratie lasten”, aldus Hendrik Vermeulen.

De woordvoerder Fevia, de federatie van de Belgische voedingsbedrijven, was vandaag niet beschikbaar.

Roel Jacobus