Tot 5.000 euro tekenpremie voor nieuwe chauffeurs bij Xwift

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

In een sector waar het chauffeurstekort vaak een van de belangrijke problemen wordt genoemd, heeft Xwift een aantal strategieën ontwikkeld, die erop gericht zijn goede nieuwe chauffeurs aan te trekken en te behouden. 

Tekenpremie voor nieuwe chauffeurs

“Ons bedrijf weerhoudt ongeveer 3% van de kandidaten die zich aanbieden. We hebben een team van zes hr-medewerkers, waarvan er drie zich bezighouden met het permanent opvolgen van de chauffeurs. Nieuwe kandidaten kunnen sinds kort een tekenpremie krijgen, die in schijven wordt betaald gedurende de eerste negen maanden van hun tewerkstelling bij Xwift. Voor de hoogste premies is dat achttien maanden. Xwift is een van de marktleiders van het vervoer met Moffett, vroeger ook wel bekend als Kooiaap. Chauffeurs van vrachtwagens met Moffetts dienen niet alleen een rijbewijs C te hebben maar ze moeten ook beschikken over een heftruckattest. Deze werknemers krijgen dan ook de hoogste premie van 5.000 euro. Intern geven we bovendien nog bijkomende opleiding want een Moffett kan in vier richtingen rijden en het vereist dus een specifieke behendigheid”, zegt CEO Pieter Denys.

Retentie van goede chauffeurs

“We hadden al een systeem om onze bestaande chauffeurs te belonen voor hun loyaliteit en hun verantwoord rijgedrag. Via een onlinesysteem waarvan de chauffeurs een login hebben, meten we hoe de chauffeurs bijdragen tot een daling van de brandstofkosten. Met de terugverdieneffecten hiervan, die zich vooral uiten in een daling van de brandstofkosten en in een vermindering van ongevallen en schadegevallen aan de lading, kunnen de chauffeurs, na minimum twee jaar dienstverband, een firmawagen krijgen”, zegt Denys. We zetten ook extra in op Moffettchauffeurs via een CAO 90 met een uniek bonussysteem waarbij slechts 13% belasting op bonussen moet betaald worden. Dit levert de chauffeurs een extra nettoloon op van 50 tot 300 euro per maand”, zegt Denys.

Kritiek gepareerd

Gevraagd of collega’s in de sector geen kritiek hebben op het feit dat het personeelsbeleid van Xwift de loonkost opdrijft, antwoordt Denys: ”Er is inderdaad een enorm chauffeurstekort en vooral kwalitatieve mensen zijn moeilijk te vinden. Maar we kunnen toch niet blijven beweren dat het chauffeurstekort ernstig is als we niet ook initiatieven nemen om het beroep aantrekkelijker te maken.” Gaat het geven van firmawagens toch niet in tegen de tijdsgeest? Daarop pareert Denys, die met zijn bedrijf lid is van Febetra: “De bedrijfswagen is optioneel. Van de zeventien chauffeurs die zich tot nu toe kwalificeerden voor een firmawagen kozen er zes voor een financiële vergoeding, en anderen verkozen een elektrische fiets. Maar degenen die een firmawagen kiezen doen meestal hun bestaande eigen wagen van de hand. Wij bieden auto’s aan met een gunstig verbruik en bovendien wordt het persoonlijk verbruik ruimschoots gecompenseerd door het verminderde verbruik van de trucks waar ze beroepsmatig mee rijden. Belangrijk is ook dat de wagen ter beschikking wordt gesteld maar niet de brandstof.”

Monitoring

Elke vrachtwagen is uitgerust met een dodehoekcamera, een dashcam, een camera in de laadruimte en een achteruitrijcamera. Ook wordt het remgedrag gemeten, het doelmatig schakelen om ecologisch te rijden en de belading van de truck wordt gemonitord. “Onze verkoopploeg van zeven personen heeft momenteel weinig of niets om handen en we moeten erg veel transporten weigeren. Voldoende goede chauffeurs vinden, is voor ons bedrijf dan ook cruciaal om onze assets zo goed mogelijk te benutten”, weet Denys.

Geen lading verschillende klanten

Xwift is vooral actief in de Benelux maar er worden sporadisch ook ritten gedaan naar andere buurlanden. Uniek is dat Xwift nooit lading van twee verschillende klanten combineert in dezelfde truck. Denys stichtte het bedrijf in 2017 en was drie jaar eigen rijder. Het bedrijf heeft nu bijna 200 mensen in dienst, waarvan 160 chauffeurs. Het businessplan was om dit nog te verdubbelen op vrij korte termijn maar alles zal afhangen van de omstandigheden en uiteraard ook van het vinden van goede chauffeurs. Xwift gebruikt geen onderaannemers of interims en werkt met Belgische chauffeurs. “Uiteraard zijn kandidaten met allochtone achtergrond ook welkom bij ons, als ze voldoende Nederlands spreken”, besluit Denys.

Sven Josten