ICTS Group verbreedt activiteiten in Oost-Europa

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

De ICTS Group is gespecialiseerd in het verhuren, onderhouden en servicen van trailers. Op de hoofdvestiging in Zeebrugge werken vier mensen in het kantoor plus veertig vaste krachten en een variabel aantal interims in de werkplaats. Daarnaast zijn er vestigingen in Antwerpen, Rotterdam, Engeland, Polen en Rusland. “Wij verhuren momenteel, op korte, middellange en lange termijn een vloot van 2.500 opleggers, waarvan 1.300 in België. In Oost-Europa zijn we enkele jaren geleden gestart met het idee van daar nieuw leven te geven aan oude trailers. Maar de Poolse en Russische transportbedrijven zijn zo snel geprofessionaliseerd dat daar ook sterk geïnvesteerd wordt in nieuw materiaal”, zegt verkoopdirecteur Christophe Deboo (op de foto derde van links).

Die vraag naar nieuw materiaal is heel concreet. “Zonet werd de vloot van de Belgische groep voor groenten, fruit, bloemen en planten Greenyard in Polen versterkt met zeven bi-temps. Dat zijn koeltrailers met een dubbele verdamper voor verschillende temperatuurzones. In totaal heeft Greenyard nu bij ons zeventien koeltrailers in de verhuur op lange termijn. Daarnaast worden begin deze maand zes megatrailers op lange termijn verhuurd aan EHD Trans Air Cargo Transport uit Sofia in Bulgarije. EHD staat in voor koeltransport van luchtvracht door heel Europa. Daarnaast versterkten we in Polen de samenwerking met Scandinavia Express voor onze platformtrailers. Scandinavian Express op de route Polen-Zweden-Noorwegen is gespecialiseerd in transport van deelladingen, volle ladingen, geprefabriceerde structuren en projectladingen.”

Turn-around

De ICTS Group ontstond in 2007 uit het samengaan van twee buren in de Lanceloot Blondeellaan in Zeebrugge: IRS (International Repair Services) en ICTS (International Container Trailer Services).

“In 2008 botste de jonge groep keihard op de economische crisis waarbij tal van onze klanten het loodje legden. Vanaf 2013 begon de turn-around: de focus werd verbreed en de activiteiten trokken weer aan. Jaar na jaar bouwden we de schulden af en sinds 2016 is er weer een positief te bestemmen winst van het boekjaar. We werken gestaag verder”, zegt Deboo, die in 2014 aan boord kwam.

Intermodaal vervoer

Een van de marktevoluties waar ICTS Group sterk op inzet, is het intermodaal vervoer. “Dat vraagt andere concepten zoals lichtgewicht containerchassis en huckepacktrailers die je op de trein kunt zetten. We zien ook steeds meer geconditioneerd vervoer van bijvoorbeeld chemische en medische producten, terwijl koeltransport vroeger alleen om voeding ging. Door de leveringen van e-commerce is er ook meer vraag naar wagens met kasten voor pakketten.”

Die technische veranderingen gaan niet alleen om het materiaal, er komt ook steeds meer service bij kijken. “Op de kaaien in Zeebrugge hebben wij vandaag permanent vijf voltijdse technici voor onderhoud en herstel. We zijn actief bij zowat alle terminaloperatoren. Daarnaast zijn wij in de regio de enige werkplaats die gemachtigd is om Nederlandse voertuigen te keuren. Jaarlijks gaat het om 2.500 keuringen, waarvan twee derden voor klanten en een derde voor onze eigen vloot.”

Roel Jacobus