Ferry-operator DFDS evalueert brexitoefening douane positief

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze

De Franse douane wil vermijden dat de goederencontroles na de brexit ellenlange files in de haven van Calais veroorzaken. Daarom doen de Franse douaniers uitgebreide oefeningen. Ferry-operator DFDS testte in dat kader de eigen systemen en processen en dat van de Franse douane tijdens een grootschalige oefening met echte trucks en volle schepen. Alle trucks kregen gesimuleerde douanedocumenten die de Franse douane scande. Vrachtwagens met een oranje teken moesten bij aankomst de rijstrook met oranje streep volgen die hen naar het controlegebied leidde. De rest van de vrachtwagens, die een groen teken kregen, gingen zonder enige vertraging verder en de verkeersstroom werd volledig gehandhaafd.

Steile leercurve

Op zijn website laat DFDS alvast weten dat ze de resultaten heel bemoedigend vinden. Het ziet ernaar uit dat de ferry-operator het verkeer over het Kanaal in een post-brexitwereld kan garanderen, op voorwaarde dat de vrachtwagens bij het inchecken de douanedocumenten hebben opgesteld en gepresenteerd, zo luidt het. “Helaas weten we dat veel klanten en operators nog altijd onvoorbereid zullen zijn en zullen aankomen zonder aan de douaneformaliteiten te hebben voldaan”, zegt Jean Aubert van het brexitteam in een reactie op de website. “Daarom moeten we erop voorbereid zijn dat het verkeer in het begin verstoord kan zijn, ook al zijn de systemen en processen gereed en werkend.” DFDS is evenwel overtuigd dat door de steile leercurve het aantal onvoorbereide vrachtwagens snel zal verminderen.

Oefening op grenspunten

Ook de Belgische douane is nog van plan een operationele oefening te organiseren op de grenspunten die het meest impact ondervinden van de brexit. “Het gaat om een simulatie van het toezicht en controle van het vrachtverkeer en van reizigers”, zegt woordvoerder Francis Adyns. “Sinds vorig jaar zijn ook de ICT-systemen van de douane aan stresstesten onderworpen, waaronder het cruciale aangiftesysteem.”

Bij de operationele test zullen enkele sleutelpartners uit het bedrijfsleven en de overheid betrokken zijn. De douane communiceert niet over het tijdstip, de schaal en de planning van de operatie. “De oefening zal alvast geen hinder voor het reizigersverkeer of de logistiek veroorzaken”, besluit Adyns.

Melanie De Vrieze