DPD test elektrische bestelwagen in Mechelen

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Het proefproject gebeurt in samenwerking met Stad Mechelen, energieleverancier Essent en Volkswagendealer Heremans uit Ternat. Op basis van de testresultaten zal het DrivingChange programma van DPD voor de Belgische markt  worden verfijnd en verder worden uitgerold. “De 110 Belgische DPD-onderaannemers en hun 550 chauffeurs zullen hiervoor concrete richtlijnen meekrijgen en gestimuleerd worden om hun voertuigenpark verder te vergroenen”, zegt Silvio Mestdagh, CEO DPD Belux (links op de foto).

Het DrivingChange programma is een actief CO2-reductieplan. Dat resulteerde in 2018 in een daling van de CO2-emissies per pakket van 4% vergeleken met 2017 en van 15,2% vergeleken met 2013. Dat gebeurde onder meer door een aantal dieselvoertuigen te vervangen door exemplaren op cng. Het programma beoogt 30% minder CO2 tegen 2025.

Met de test in Mechelen wil DPD nu vooral de voor- en nadelen, de opportuniteiten en beperkingen correct in beeld brengen. Dat deed DHL Express vorige maand ook met de elektrische bestelwagen StreetScooter, maar dan op buitenstedelijke routes. Elektrische bestelwagens hebben een groot potentieel, maar de logistieke operatoren willen weten hoe ze die voertuigen praktisch kunnen inzetten, onder meer omwille van de beperkte actieradius.

Dat beseft ook DPD. “Wij zijn er immers van overtuigd dat er geen ‘one size fits all’-oplossing bestaat”, verduidelijkt Mestdagh. “Elke stad heeft een andere geografische ligging, capaciteit en andere strategische doelstellingen en behoeften: innovatieve oplossingen en de regelgeving moeten aan elke situatie worden aangepast”.

Mechelen gaat voor ‘zero’

“Het toenemende aantal pakketten dat elk jaar moet worden bezorgd, vormt – vooral voor de steden – een belangrijke uitdaging, of het nu gaat om verkeer, volume, lawaai of emissies”, voegt hij toe.

Ook Mechels schepen van Mobiliteit, Alexander Vandersmissen (Open Vld, rechts op de foto) onderstreept het belang van slimme en duurzame stadslogistiek: “De nood aan groene en duurzame belevering wordt steeds groter, zeker door het groeiend belang van onder andere e-commerce. Tegelijk moeten steden leefbaar zijn. Daarom nemen we initiatief om alle logistieke spelers in Mechelen samen te brengen met het oog op de Europese zero-emissiedoelstelling in 2030. In oktober plannen we een eerste bijeenkomst waarop we alle partners hebben uitgenodigd. We gaan de dialoog aan om te bekijken welke stappen we de komende jaren samen kunnen zetten.”

Minder gemiste leveringen = minder CO2

Vanuit dezelfde optiek werd voor de zomer ook de myDPD-app gelanceerd in ons land. Dankzij die app krijgen gebruikers beter zicht op de status en de locatie van hun pakketten, ze kunnen de plaats of het moment van levering zelf aanpassen, en dat tot net voor de levering. Op die manier kan DPD het aantal gemiste leveringen sterk doen dalen. Dat resulteert in minder gereden kilometers en minder CO2-uitstoot.

Philippe Van Dooren