DD Shipping Puurs biedt Oosterweel-alternatief met extra kade en kraan

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

DD Shipping, 100% dochter van de Gentse bouwgerelateerde Square Group, heeft sinds 2007 een terminal voor de overslag van droge bulk langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Puurs. Die heeft een oppervlakte van 136.000 m². Op jaarbasis wordt daar zo’n 2,5 miljoen ton overgeslagen. Omdat de terminal daarmee tegen de capaciteitslimiet aanzit, werd geïnvesteerd in een bijkomende kade van 200 meter en een nieuwe hydraulische Sennebogen-overslagkraan, samen goed voor een investering van ongeveer 2 miljoen euro. Vandaag werden de kade en de nieuwe kraan officieel ingehuldigd in aanwezigheid van Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

“De kade werd gerealiseerd via het PPS-kaaimurenprogramma (van de Vlaamse overheid, waarbij bedrijven samen met Vlaanderen kaaimuren realiseren, red.). De Vlaamse Waterweg subsidieert de kade voor 80%. In totaal beschikken we nu over 500 meter kade. De diepgang bedraagt hier 9 meter. We kunnen coasters tot 10.000 ton ontvangen. Met de nieuwe kraan en kade verhoogt onze capaciteit met 1 miljoen ton tot 3,5 miljoen ton. De rupskraan (foto) heeft een reikwijdte van 25 meter en weegt 125 ton. Ze heeft een dieselmotor met krachtrecuperatie waardoor ze minder verbruikt. Ze kan tot 770 ton per uur overslaan”, legt directeur Geert Keeris uit. De terminal beschikt verder nog over twee kleine mobiele kranen en een grote elektrische E-Crane op rails met een hefvermogen van 10 ton.

Droge bulk

“Wij behandelen voornamelijk droge bulk zoals bouwgerelateerde producten, turf, boomschors, lava en grondverzet. Verder ook breakbulk zoals staaldraad en coils. Op jaarbasis ontvangen we hier een honderdtal coasters en zo’n vierhonderd binnenschepen.  De coasters zijn afkomstig uit Spanje, Portugal, Frankrijk, de Baltische staten en het Russische Sint-Petersburg. Ze komen hier voornamelijk lossen. De binnenschepen komen zowel laden als lossen”, zegt Keeris.

Alternatief voor Oosterweel

“De coasters die hier komen, doen slechts tien uur over het traject van de loodsstations op zee, De Wandelaar of De Steenbank, tot hier. Op heel het traject komen ze alleen de sluis van Wintam tegen. Onze strategische ligging is een kaart die we in de toekomst willen trekken. We kijken daarbij naar de Oosterweelwerken die het vervoer over de weg van en naar Antwerpen nog meer zullen bemoeilijken. Neem daarbij de werken aan de Brusselse Ring die in 2022 gepland zijn. Wij kunnen met onze extra capaciteit een alternatief bieden”, besluit Keeris.

DD Shipping beschikt langs het Zeekanaal nog over een tweede terminal in Grimbergen. Die bestaat als sinds 1989 en behandelt eveneens droge bulk en heeft een oppervlakte van 55.000 m² en 250 meter kade. De diepgang bedraagt er 5,80 meter, waardoor de terminal bereikbaar is voor schepen tot 4.000 ton. Op beide terminals samen werken een vijftiental vaste werknemers, aangevuld met externe medewerkers van partnerbedrijven.

Koen Heinen