Crowdfunding voor financiering elektrische schepen Nedcargo en BCTN

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Diederik Jan Antvelink, directeur van Nedcargo, ondertekende zopas de bouwopdracht voor twee elektrische schepen met Chris Kornet, CEO van Concordia Damen Shipbuilding (rechts op de foto). “Dat zat al langer in de planning maar is door omstandigheden wat vertraagd. De schepen zijn nu besteld. Het zijn twee elektrische schepen van 11,40 meter breed en 90 meter lang. Het zijn geen standaardschepen. Ze zijn speciaal ontwikkeld op maat van de sluis in Den Bosch waar een terminal van BCTN ligt. Door het speciale ontwerp kunnen ze 132 teu laden in plaats van de gebruikelijke 108 voor dit type schip”, zegt Antvelink. De schepen zullen ingezet worden tussen Den Bosch en de havens van Antwerpen en Rotterdam.

De schepen worden uitgerust met twee dieselgeneratoren voor de opwekking van elektriciteit. “De casco’s worden gebouwd in China en komen eind mei begin juni volgend jaar naar Nederland. Daar worden ze bij Concordia Damen Shipbuilding in Werkendam verder afgebouwd. Dat duurt vier maanden. Eens ze afgebouwd zijn, kunnen we eventueel een generator vervangen door een batterijpack dat momenteel al in Nederland op de markt is”, legt Antvelink uit.

Joint venture

Nedcargo en BCTN hebben voor de bouw van de schepen de joint venture DB Max bv opgericht. “Dat staat voor Den Bosch Max, verwijzend naar de speciale afmetingen van het schip voor de sluis”, verduidelijkt Antvelink.

Crowdfunding

De schepen kosten elk zo’n 4 miljoen euro. “Het grootste deel van dat bedrag financieren we zelf. De aanbetaling is al gebeurd. Maar we vinden het leuk om iedereen die betrokken is bij de binnenvaart, onze klanten, ons personeel, de sluiswachters enzovoort betrokken te houden bij onze activiteiten. Daarom organiseren we een crowdfunding waarmee we 100.000 à 200.000 euro willen ophalen”, besluit Antvelink.

Koen Heinen