Believers in datasharing zoeken de non-believers in logistieke sector

Nieuws, Logistiek
Jonas Van Boxel

In The Beacon in Antwerpen, de thuisbasis van NxtPort, kwamen dinsdag vertegenwoordigers van zowel logistieke als technologische bedrijven samen om na te denken over de digitale toekomst van de sector. Afgevaardigden van onder meer NxtPort, Portmade, Port of Antwerp, PSA, Alfaport-Voka en Brussels Airport Company zaten samen en luisterden naar concrete use cases over de impact van digitalisatie. Er volgde een rondleiding door The Beacon met presentaties van skeyes, SEAFAR, imec en PortXL.

“Met spelers die overtuigd zijn van de mogelijkheden van datasharing, hebben we nagedacht over wat bedrijven doet aarzelen om in het digitale verhaal mee te stappen”, zegt Geert De Wilde, CEO van NxtPort.

Hoewel NxtPort een stabiel en veilig platform is om data te delen en innovatie te drijven, blijft het voor veel bedrijven niet evident om de voordelen van datasharing in te zien. Via concrete use cases wordt efficiëntiewinst meetbaar.

Sara Van Gelder van Brussels Airport Company vond het erg interessant om over verschillende logistieke deelsectoren heen af te stemmen tussen ‘believers’ in digitalisatie. “We zagen vaak dezelfde uitdagingen terugkomen in zowel luchthavens als havens”, zegt ze. Met BRUcloud heeft Brussels Airport Company een datasharingplatform dat gelijkaardig is aan NxtPort voor de haven, met dat verschil dat NxtPort een apart bedrijf is.

Zwembad

Een terugkerend probleem is de moeilijkheid om een hele community te betrekken in het digitalisatieverhaal. “Het is een uitdaging om van een proefproject met enkele spelers, op te schalen naar een volwaardig ecosysteem”, zegt Van Gelder. Een analogie die terugkwam tijdens de brainstormsessie was dat van een zwembad: “De hele community staat errond, en we weten dat het water in orde is. Nu moeten we de mensen vinden die als eerste willen springen.”

Tijdens de samenkomst werd een grote verzameling onderwerpen geïdentificeerd waarop verder gewerkt kan worden. “Op die lijst gaan we nu een screening uitvoeren, om te bekijken welke topics we verder zullen uitwerken”, zegt De Wilde.

De bedoeling is om dit jaar nog een vervolg te breien aan de sessie. Kandidaten om deel te nemen lijken er al genoeg te zijn. De Wilde: “Na mijn post over het evenement op LinkedIn boden zich al vijf bedrijven spontaan aan om mee te werken.”

Jonas van Boxel