Belgische operatoren: “Maak van België geen eiland voor spoorvervoer”

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De Nederlandse spoornetbeheerder ProRail testte de langere treinen vorig jaar met succes uit. De treinen van spooroperator LTE rijden via de Brabantroute bij Venlo de grens met Duitsland over. In plaats van de gebruikelijke 550 à 650 meter hebben ze een lengte van 740 meter. De langere treinen betekenen een efficiëntiewinst van 20%, een belangrijk aspect in de concurrentiestrijd met het wegvervoer. Ze kunnen meer vervoeren met minder machinisten en minder locomotieven.

ProRail bekijkt momenteel nog waar moet geïnvesteerd worden in langere sporen in onder meer de haven van Rotterdam.

België

In februari van dit jaar deed Paul Hegge (foto) als vertegenwoordiger van het Belgian Rail Freight Forum – naar aanleiding van de aankomst van de Trein van Noah in Brussel – al een oproep om het spoornet te voorzien voor het rijden met 740 meter lange treinen. Vandaag herhaalt hij die oproep naar aanleiding van de Nederlandse plannen. “Treinen van 740 meter betekenen een efficiëntiewinst van 20%, de evidentie zelve dus. Bovendien is het een Europese verplichting waar Infrabel zo snel mogelijk gehoor aan moet geven om van België geen eiland te maken tussen de buurlanden waar het al kan of binnenkort mogelijk is. Internationale wagons afkoppelen aan de Belgische grens is echt geen optie. Concreet vragen we Infrabel om relatief kleine en doelgerichte investeringen op de hoofdassen, met name om de uitwijksporen te verlengen om langere treinen te kunnen opvangen”, zegt Hegge.

Koen Heinen