Vergevorderd plan lijndienst Schotland-EU: Stena ontkent betrokkenheid

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

RTV Noord, de zender van Groningen, maakte gisteren bekend dat er vergevorderde plannen zijn voor een nieuwe lijndienst tussen Rosyth en Eemshaven. David Kellas, co-director bij het Schotse TEC-Farragon, bevestigt dat ze in een vergevorderd stadium zijn van onderhandeling maar dat er nog één stukje van de puzzel ontbreekt. Welk puzzelstukje dat is, wilde Kellas niet onthullen. Er is een vaste optie genomen op twee schepen. “Stena Line heeft er niets mee te maken”, zegt Kellas. “Ik ben eigenlijk wel ontstemd dat ons project wereldkundig is gemaakt tegen onze wil en dat er foto’s bij zijn gezet van schepen van Stena Line.” Ondertussen stuurde Stena Line een ‘fake news alert’, waarin ook zij ontkennen iets met deze nieuwe geplande dienst te maken te hebben. “We zijn wel degelijk van plan tegen 31 oktober te starten”, zegt Kellas nog. TEC-Farragon is verbonden met TEC-Offshore, gevestigd in Aberfeldy, Schotland. Dit zou de eerste regelmatige lijndienst worden voor het bedrijf. 

Zeebrugge

Gevraagd of er nog andere havens in aanmerking worden genomen als alternatief voor Eemshaven of als tweede haven op het continent, zegt Kellas dat hij dat niet uitsluit. Hij verwacht wel dat alles snel in de plooi zal vallen met Rosyth en Eemshaven. Pittig detail: de afstand tussen Rosyth en Eemshaven is identiek aan die tussen Rosyth en Zeebrugge. Deze laatste twee havens hebben al een lange geschiedenis van samenwerking achter de rug maar in het verleden bleek het moeilijk de lijndienst rendabel uit te baten. Wat met de hinterlandconnecties? “De voor- en natransporten zullen zaak zijn voor de klanten en importeurs. Vanuit Eemshaven is heel het vasteland van Europa goed bereikbaar per truck”, reageert Kellas. “In beide havens zijn er wel nog wat zaken die opgelost moeten worden. De nieuwe lijndienst zal naast vracht ook passagiers vervoeren. Faciliteiten voor passagiers, zoals grenscontrole en parkings, zijn in Eemshaven nog niet voorhanden.”

Type schepen en goederen

“We mikken op alle producten: import en export”, zegt Kellas. “Niemand weet hoe het zal worden vanaf 1 november maar de vrees bestaat toch dat er congestie zou kunnen ontstaan in de Engelse havens. Lading die via een directe aanloop in een Schotse haven aankomt of moet vertrekken, dient natuurlijk even goed in- of uitgeklaard te worden als de brexit er komt. Maar misschien zal dat daar toch vlotter kunnen dan in de zeer drukke Zuid-Engelse havens”, voegt Kellas nog toe. Over het type schepen waarop hij een vaste optie heeft, wil Kellas verder niets kwijt. Hij wil ook geen algemene ‘vessel particulars’ prijsgeven maar aangezien op rollend materiaal, general cargo en passagiers wordt gemikt, sluit dit al een heel aantal schepen uit.

Rosyth bij Edinburgh

De haven van Rosyth ligt op een twintigtal kilometer van Edinburgh. In april 2018 zette DFDS haar dienst vanuit Zeebrugge stop nadat het bedrijf pas had aangekondigd in mei van datzelfde jaar ook passagiers te gaan accepteren. Een machinekamerbrand besliste daar anders over. De rederij zette de directe dienst stop. Vanuit Antwerpen en Rotterdam zijn er verschillende feedermogelijkheden voor containers naar Grangemouth, dat vlakbij Rosyth is gelegen. Die worden onder meer aangeboden door BG Freight Line, MSC, Maersk en Evergreen.

Gros Britse cargo via Dover

Op 7 augustus bezochten drie Britse senior ministers de haven van Dover waar dagelijks 120 ferries aanleggen en 90.000 passagiers passeren. Ze gaven aan dat de Borderforce veel extra personeel krijgt om het vele werk na een harde brexit aan te kunnen. Langs Dover arriveren meer vrachtwagens dan in alle andere Britse havens samen. Het is dus niet onlogisch dat alternatieven worden gezocht waar het minder druk is omdat voor congestie wordt gevreesd. In Rosyth is het niet druk en de Schotse regering verwelkomt zonder twijfel een nieuwe directe verbinding met een EU-haven. De Schotse regering is een groot tegenstander van de brexit. Minder afhankelijk zijn van de transit over Engelse havens voor de bevoorrading van Schotland, is dus een logisch streefdoel. Als er op 31 oktober inderdaad een harde brexit komt, kan niemand het Verenigd Koninkrijk dwingen invoerrechten in te voeren. Voor de export van het Verenigd Koninkrijk is het natuurlijk een andere kwestie en valt het land sowieso terug op de WHO (wereldhandelsorganisatie).

Sven Josten