Lichte terugval trekkermarkt wijst op sterkere economie dan verwacht

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De daling van de inschrijvingen van nieuwe trucks in juli werd verwacht omdat veel vervoerders hun voertuigen wilden registreren voor de nieuwe slimme tacho medio juni verplicht werd. Naarmate de deadline naderde, werden meer voertuigen vervroegd ingeschreven, zodat een terugval vanaf juli werd verwacht.

Die deed zich vooral voor bij de bakwagens, zo blijkt uit de cijfers van Febiac en de FOD Mobiliteit. Er werden slechts 90 lichte trucks (3,5 tot 16 ton) ingeschreven, of 38,8% minder dan een jaar eerder. Bij de zware bakwagens (+16 ton) was de daling nog meer uitgesproken: er werden amper 136 eenheden ingeschreven of 47,5% minder dan in juli 2018.

Bij de trekkers – die meer dan de bakwagens worden beschouwd als een indicator van de algemene economie – is de daling veel minder uitgesproken: er werden 384 stuks ingeschreven of slechts 6,80% minder dan een jaar eerder. “Bij ons speelde het tachograafeffect minder omdat wij het jaar ingingen met een behoorlijke ‘order intake’ dankzij ons nieuwe gamma”, zegt Nico van der Klugt, communicatieverantwoordelijke bij Scania België. “Maar het is duidelijk dat de trekkermarkt zich aan het stabiliseren is.”

“We merken dat overal in Europa de vervoerders zich afvragen hoe het met de economie verdergaat. Ik zou niet zeggen dat het verzadigingspunt is bereikt, want het is normaal dat na jaren van forse verkoopcijfers een afzwakking optreedt. Bij de trekkers kunnen we nog niet spreken van een terugval, maar van een stabilisering”, zegt hij.

Veel vraag naar huurtrucks

Zoals geweten kan men beter de stand van de economie afleiden van de bestellingen dan van de inschrijvingen, omdat er altijd meerdere weken tussen zitten. Omdat de economie afkoelt, komen de bestellingen niet meer zo vlotjes binnen. Verschillende truckproducenten hebben dan ook de productie teruggeschroefd. Maar blijkbaar koelt die minder snel af dan voorzien.

“Veel vervoerders hebben meer werk dan verwacht. Dat zien we aan onze huurvloot, die bijna helemaal wordt benut, wat een goede indicator is van de evolutie op de korte termijn. We voelen wel dat de vervoerders aarzelen om op langere termijn te investeren, maar van een echte terugval is er voorlopig nog geen sprake”, zegt van der Klugt.

Philippe Van Dooren