Haven Antwerpen brengt brexithandleiding uit voor bedrijven

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Bij het bezoek van de nieuwe Britse ambassadeur Martin Shearman aan de haven van Antwerpen, gaat het Havenbedrijf Antwerpen ervan uit dat de Britse uittocht uit de Europese Unie ook opportuniteiten biedt. Bijvoorbeeld de shift van ferry- naar containervervoer via shortseaverbindingen. Het havenbedrijf is niet blind voor de complicaties die een brexit heeft voor het goederenverkeer, maar bouwt verder aan verbindingen met het Verenigd Koninkrijk (VK). Antwerpen wil na de brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. ‘Goede vrienden en handelspartners blijven zelfs in moeilijke en onzekere tijden met elkaar praten’, stelde CEO van Port of Antwerp Jacques Vandermeiren tijdens zijn ontmoeting met de ambassadeur. Met bijna 17 miljoen ton cargo was het Verenigd Koninkrijk in 2018 de tweede belangrijkste maritieme partner voor Port of Antwerp. 

Opportuniteiten

‘Brexit creëert niet alleen uitdagingen maar ook opportuniteiten voor de handel tussen het VK & Ierland en het Europese vasteland. Met meer shortseaoplossingen in de logistieke keten, kunnen we niet alleen de betrouwbaarheid verhogen. Ook de afhankelijkheid van vrachtwagens voor de ‘last mile’ vermindert, samen met de kosten en CO2 uitstoot’, aldus Justin Atkin – vertegenwoordiger voor Port of Antwerp in het VK en Ierland. Ook de douane benadrukt nogmaals dat ze klaar staat om de extra rompslomp op te vangen: “We namen intussen 386 fulltimewerknemers in dienst om het hoofd te kunnen bieden aan de brexit. Door 930.000 extra importverklaringen en 4,5 miljoen bijkomende exportverklaringen, is de uitdaging enorm’, stelt directeur-generaal Kristian Vanderwaeren van de Douane.

White paper

Voor bedrijven die zich afvragen of ze wel klaar zijn voor de brexit, heeft het Havenbedrijf een white paper klaar, geflankeerd door een website met advies. Daarbij ook een checklist om na te gaan of het opportuun is te switchen naar shortsea. 

Michiel Leen