Eddie Stobart Logistics: CEO-wissel en opschorting handel aandeel

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

CEO Alex Laffey stapt op en wordt vervangen door Sebastien Desreumaux aan het hoofd van Eddie Stobart Logistics. Twijfels over de correctheid van de financiële cijfers, een opschorting van de handel in het eigen aandeel en het missen van de deadline voor de rapportage van de halfjaarresultaten: dat zijn de redenen waarom het bedrijf een grootschalige audit aankondigt om dan nieuwe resultaten mee te delen. Het bedrijf heeft belangrijke activiteiten op het Europese continent en daarin speelt België de hoofdrol.

Stobart in België

Genk is het continentale hoofdkwartier voor zowel Stobart Automotive Belgium als voor Eddie Stobart Logistics Europe. In het Verenigd Koninkrijk werd de automotive afdeling in 2015 al afgestoten maar op het continent bleef ze bestaan. In het Verenigd Koninkrijk (VK) viel de afdeling in handen van Avril Palmer-Baunack, die eerder drie maanden CEO van Eddie Stobart was geweest, en er een gouden parachute van 1,3 miljoen pond mocht incasseren. Het kantoor in Genk is verantwoordelijk voor de andere Belgische vestigingen maar ook voor Praag, Breda, Sevlievo (Bulgarije) en Boekarest. De Stobart Automotive tak is een belangrijke leverancier voor verschillende bedrijven, onder andere D’Ieteren, en BMW, waarvoor wagens worden getransporteerd vanaf de fabriek tot bij de concessionarissen of dealers. Hiervoor zijn 120 vaste combinaties ter beschikking (trekker met autotrailer). De vestiging in Praag hoort hier bij. Er wordt gewerkt met overwegend Belgische, Tsjechische en een aantal Poolse chauffeurs. Eddie Stobart Logistics Europe houdt zich bezig met general cargo en beschikt over een 180-tal trekkers en 250 trailers. Hier worden vooral Roemeense, Bulgaarse en andere Oost-Europese chauffeurs tewerkgesteld.

Overschatting van de resultaten

In België keurde bedrijfsrevisor KPMG de jaarrekeningen van beide bedrijven zonder voorbehoud goed. Maar in het VK werd, na een tenderprocedure in december 2018, PriceWaterhouseCoopers als nieuwe bedrijfsrevisor aangesteld. In april 2019 trad ook een nieuwe CFO in dienst (Anoop Kang). Er wordt nu onder meer melding gemaakt van een overschatting van de winst van het vorige boekjaar en onvoldoende afwaardering van dubieuze vorderingen. Verder wordt geverifieerd of bepaalde voorzieningen terecht geboekt werden. Yves Delvaux, de financiële directeur van Eddie Stobart Europe, bevestigde ons formeel dat de Belgische filialen niet betrokken zijn in deze zaak.

Exit CEO Alex Laffey

De CEO die nu net is afgetreden, Alex Laffey, trad in 2015 aan bij Eddie Stobart Logistics na een decennialange carrière als distributiedirecteur bij Tesco, de grootste Britse grootwarenhuisketen. Zijn opdracht was onder meer om het bedrijf naar de beurs te brengen, wat ook gebeurde in april 2017. Sindsdien staat het aandeel genoteerd op de AIM (Alternative Investment Market), onderdeel van de London Stock Exchange. De AIM is bedoeld voor kleinere en middelgrote bedrijven. Op eigen initiatief schortte het bedrijf op 23 augustus 2019 zelf de handel in haar aandeel op tot nader order. Er zou nu orde op zaken worden gesteld in de boekhouding, nadat het bedrijf de deadline voor het rapporteren van haar halfjaarresultaten niet had gehaald. Er worden nu nieuwe halfjaarlijkse resultaten in het vooruitzicht gesteld voor begin september. Het boekjaar eindigt op 30 november.

Sebastien Desreumaux nieuwe CEO

In juli 2018 werd de Fransman Sebastien Desreumaux aangetrokken als CEO van het filiaal Iforce, dat Eddie Stobart Logistics in 2017 gekocht had. Iforce was het resultaat van de samensmelting van een softwarebedrijf met een logistiekbedrijf. Voorheen was Desreumaux een dikke twee jaar actief bij JF Hillebrand, de logistieke specialist voor dranken. Bij XPO (eerder bekend als Norbert Dentressangle) was hij meer dan acht jaar actief in verschillende functies. De naam Stobart mag nog ongeveer een jaar gebruikt worden. Er bestaat namelijk nog een ander bedrijf, de Stobart Group, die het bedrijf toentertijd verzelfstandigde en eigenaar is van de naam. De prijs om naam en branding over te nemen, zou zeer hoog zijn. Dus het bedrijf staat waarschijnlijk voor een rebranding- en renamingoperatie want in februari 2020 verstrijkt de overeenkomst met het voormalige moederbedrijf.

Sven Josten