Cijfers Viapass bewijzen: wegvervoer vervuilt nog minder dan gedacht

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De transportvereniging UPTR bekwam van Viapass de gedetailleerde gegevens in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per Euronorm. “Deze cijfers geven een beter beeld dan het aantal OBU’s per Euroklasse, omdat de kilometers beter weergeven hoe groot – of hoe klein – de werkelijke luchtvervuiling is die trucks veroorzaken”, zegt Reul.

Uit de cijfers (op 30 juni 2019) overgemaakt aan UPTR door Viapass blijkt dat 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan de Euro5-norm (01/10/2009) en de Euro6-norm (01/01/2014).

“Daarvan worden maar liefst 67% van de kilometers afgelegd door voertuigen die beantwoorden aan Euro6. Begin 2018 was hun aandeel zo’n 50% en tegen het eind van het jaar was dat geklommen tot ongeveer 62%. Dat betekent dat de vergroening van de trucks onafgebroken doorgaat”, zegt Reul.

Die vergroening is hoofdzakelijk te danken aan de ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark door de transportondernemingen. “In drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door Euro5-vrachtwagens gedaald van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van Euro6-vrachtwagens van 32% tot 67% gestegen is.

20 jaar of ouder

Reul vindt het verontrustend dat nog steeds 4,62% van de kilometers worden afgelegd door trucks Euro3 of lager: “Dat zijn voertuigen die meer dan 20 jaar oud zijn. Hun uitstoot van NOx en fijnstof is fors hoger dan die van de meer recente trucks (zie grafiek, red.). “Wij vermoeden dat het vooral trucks zijn van kleine bedrijfjes zoals drankhandelaars, marktkramers, kermisattracties enzovoort. Nog meer verontrustend: zij rijden veel meer rond op lokale wegen, in steden en dorpen, dan op de snelweg. De lokale luchtvervuiling is dan ook zeer hoog.”

[[{“fid”:”20058″,”view_mode”:”full”,”fields”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”UPTR”,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“1”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”UPTR”,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”1″}}]]

Beroepsvervoer groener

Reul pleit dan ook voor een diepgaandere analyse. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit. Door hun gegevens samen te voegen met de (regionale) gegevens van Viapass zou men een overzicht bekomen van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen. Ik ben ervan overtuigd dat men zo zou kunnen bewijzen dat zij nog minder vervuilen dan het grote publiek denkt. Want het zou mij verwonderen dat men bij hen veel oude trucks zal ontdekken”, redeneert hij.

Lokale eigen vervoerders

Volgens Reul zou deze analyse het ook mogelijk maken om de resterende vervuiling gericht aan te pakken. “Want dáár zit het probleem, bij de lokale eigen vervoerders. De overheden zouden de eigenaars van oude trucks persoonlijk kunnen benaderen en hen aanzetten om ineens op cng of elektrische trucks over te schakelen door hen financieel te steunen”, oordeelt Reul.

Philippe Van Dooren