Britse IKEA-killer in zee met Katoen Natie

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

MADE.COM heeft de ambitie om giganten als IKEA het vuur aan de schenen te leggen. Het bedrijf is momenteel amper de start-upstatus ontgroeid, maar ziet zijn verkoop jaarlijks met 40% stijgen. Het is actief in elf landen en richt zijn pijlen op Portugal en Italië. Uitvalsbasis voor dat Europese offensief: Antwerpen. “We kiezen vooral voor de flexibiliteit die we bij Katoen Natie hebben”, zegt MADE’s logistiek directeur Frédéric Beltoise aan De Tijd. “We groeien fors en willen niet om de twee jaar naar een nieuw magazijn verhuizen.” Vanuit Antwerpen wordt het Europese vasteland bediend, maar niet het Verenigd Koninkrijk. Op die manier wil het bedrijf brexitproof worden. 

Lorenz Hertoghs, het hoofd van de e-commerce bij Katoen Natie, legt aan Flows uit hoe de Antwerpse logistiekspeler en de Britse meubelmaker elkaar vonden. “Voor dergelijke samenwerkingen stellen we zelf shortlists op van bedrijven met wie we willen samenwerken. MADE.COM hebben we drie jaar geleden gedetecteerd. De huidige samenwerking is dus de bekroning van een proces dat al enkele jaren duurt. Die aanpak komt voort uit het feit dat we in het buitenland niet de naamsbekendheid hebben die we lokaal wel hebben. We leggen bedrijven echt uit wat we doen, en wat niet.”

Voorlopig bezet MADE 36.000 m2 in de magazijnen van Katoen Natie’s logistieke complex Loghidden City in Kallo, vandaag het grootste logistieke platform van Europa. Op termijn verdubbelt die oppervlakte die MADE er inneemt. Vanaf heden is dit het grootste e-commercemagazijn van België, althans tot de Luikse Alibabavestiging die kroon over enkele jaren overneemt. Ook de webwinkels Veepee en Zooplus zijn op dezelfde locatie klant bij Katoen Natie.

Een opsteker voor de e-commerce in België, dat op deze markt de concurrentie te duchten heeft van onder andere Nederland en Duitsland. Beltoise motiveert in De Tijd de keuze voor België als volgt: “Ons nieuwe magazijn ligt centraal in Europa en vlak bij de havens van Rotterdam en Antwerpen, waarlangs 70% van onze producten aankomt.” Ondanks de hoge loonkosten zou de verhuizing naar België niet duur uitvallen. “We kijken naar verschillende aspecten. België is een aantrekkelijke optie.”

Hertoghs beaamt dat de Belgische reputatie op het vlak van e-commerce nuance verdient. “Het gaat in die discussies vooral om flexibiliteit en de Belg die hoofdzakelijk op buitenlandse websites koopt, dat is terecht onrustwekkend. Echter, logistiek gezien, ligt de sterkte van ons land net om ons heen. We zijn omgeven door grote markten als Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, die meer dan twee derde vertegenwoordigen van de Europese online sales en wij zitten daar als klein land pal in het midden.”

Michiel Leen