Licht dalende filetrend zet zich verder

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

De eerste jaarhelft van 2019 werd gekenmerkt door weinig regen- of sneeuwdagen. Dat kan al een eerste verklaring geven voor de kleine daling. Filip De Clercq van transportbedrijf Gilbert De Clercq uit Temse zegt ons dat hij er niet veel van heeft gemerkt. “Integendeel, in de maand juni hebben we de gemiddelde snelheid van onze vrachtwagens nog verder zien zakken onder de 60 km/u”, zegt hij.

Weg van en naar het werk

Naar de oorzaak van de recente daling is het gissen. Vermoedelijk zit de daling vooral in het woon-werkverkeer. Maar daar zijn vooralsnog geen harde cijfers voor. Daarnaast is al meermaals door de transportfederaties gesteld dat de kilometerheffing op vrachtvervoer geen invloed heeft op de files.

Knelpunten

De grootste knelpunten blijven de Antwerpse en de Brusselse Ring. Volgens cijfers over 2018 van het Vlaams Verkeerscentrum verwerkt de Antwerpse Ring trouwens bijna dubbel zoveel vrachtverkeer als de Brusselse Ring. En de Kennedytunnel is met 80.000 voertuigen per rijrichting en per dag bij uitstek de drukste Vlaamse tunnel.

Sven Josten