Hupac leidt trein Italië-Spanje om via hub Antwerpen door modderstroom

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Het spoor tussen het Franse Saint Michel-Valloire en het Italiaanse Modena werd op 2 juli bedolven onder een 1,80 meter dikke modderstroom. De Europese expediteursvereniging Clecat heeft van de Mediterranean Rail Freight Corridor vernomen dat als gevolg van de werken die nodig zijn om het spoor weer vrij te maken, het spoorverkeer tot 15 augustus onderbroken blijft. De procedures die werden afgesproken na de langdurige spooronderbreking in het Duitse Rastatt in 2017, werden geactiveerd. Daardoor kan de continuïteit van het vrachtvervoer zo goed als mogelijk gewaarborgd worden.

Omleidingsroutes

De omleidingsroutes die momenteel onderzocht worden, zijn onder meer Marseille-Ventimiglia-Genua, Basel-Domodossola/Chiasso en Genève-Domodossola/Chiasso. Volgens Clecat lijkt de optie via Basel het meeste kans te maken. Sommige spooroperatoren zoals het Italiaanse Mercitalia hebben al een aantal treinen geschrapt. Van de veertig treinen per week rijden er nog vijf. DB Cargo, dat normaal tien treinen per week rijdt tussen Frankrijk en Italië, heeft alle treinen geschrapt.

Hupac

De Zwitserse spooroperator Hupac, die een bloktrein rijdt tussen het Noord-Italiaanse Busto en het Spaanse Barcelona, leidt die trein in beide richtingen om via zijn hub in Antwerpen. Dat geldt wel voor beperkte volumes en met een langere transittijd. Voorlopig zijn twee vertrekken per week in elke richting geschrapt.

Koen Heinen