Havenbedrijf verwelkomt nieuwe vertegenwoordiger Zuid-Amerika

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

De 38-jarige Braziliaan Matheus Dolecki heeft behoorlijk wat bagage in de scheepvaartsector: zo was hij in de laatste vijftien jaar onder andere actief bij Maersk, China Shipping (het huidige Cosco) en Hamburg Süd, naast een job voor een Braziliaanse terminaloperator. Toch stond een job bij Port of Antwerp al sinds 2016 op zijn radar. Na een veertiendaags APEC-seminarie in Antwerpen rond port management – APEC is het internationale trainingscentrum van de haven van Antwerpen – wist hij wel zeker dat hij ooit voor het Havenbedrijf zou willen werken. “De hele manier van werken hier, de infrastructuur, de knowhow, sprak me geweldig aan”, klinkt het.

Immersiecursus

Op de juiste opportuniteit was het nog even wachten. Toen de huidige commercieel vertegenwoordiger Ricardo Sproesser aangaf dat hij een andere job ging zoeken, stelde Dolecki eind 2018 zonder aarzelen zijn kandidatuur. Na gesprekken met onder andere International Business Development manager Wim Dillen en hoofd internationale relaties Luc Arnouts, kwam Dolecki op 1 juli in dienst. Eerste werk: een ‘immersiecursus’ in Antwerpen.

“Het zijn drukke dagen geweest”, zegt Dolecki. “Ik heb verschillende medewerkers van het Havenbedrijf ontmoet, onder wie regionaal coördinator Carla Quanjard en Wim Dillen. Daarnaast heb ik kennisgemaakt met alle departementen waarmee ik zal samenwerken, zoals marketing en customer relations. Ik had ook de kans de Duitse vertegenwoordigers en de ambassadeur van Colombia te ontmoeten. Intussen bespreken we de globale strategie van het Havenbedrijf, de infrastructuur en mijn toekomstige bezigheden in Latijns-Amerika.”

Afgelopen maandag ontmoette Dolecki vertegenwoordigers van bedrijven die actief zijn in de cold storage. Belangrijke gesprekspartners, want Antwerpen maakt een prioriteit van refrigerated cargo in de Latijns-Amerikaanse regio.

Antwerpen-Santos

Gelukkig blijft er wat tijd over om de stad te verkennen. “Ik kende de stad al enigszins van mijn vorige bezoek. Afgelopen weekend heb ik de opening van de vernieuwde Scheldekaaien meegemaakt. Je raakt in deze stad gemakkelijk op verschillende plekken met de fiets. Een bezoekje aan het MAS kon niet ontbreken.”

Standplaats in Brazilië wordt Santos, maar Dolecki’s werkterrein is de hele Latijns-Amerikaanse regio. “Perishable en refrigerated cargo speelt een grote rol in onze strategie, maar ook aan de chemische hubs en containergateways wordt aandacht besteed. Vooral de landen die grenzen aan de Stille Oceaan, zijn nu onze doelen. Veel fruit en verse producten komen daarvandaan richting Europa. Binnenkort ontmoet ik de vertegenwoordiging van de Braziliaanse haven Açu, waarin Antwerpen een minderheidsbelang heeft.”

Faciliteren

De rol van Port of Antwerp is te allen tijde die van facilitator, benadukt Dolecki. “Onze focus ligt op de grote goederenstromen, niet op deze of gene klant in het bijzonder”, zegt hij. “We proberen de haven in zijn geheel te promoten. We houden intens contact met kamers van koophandel en investeringsfondsen, naast de carriers, shippers en forwarders en de plaatselijke havenbedrijven. We spelen de Antwerpse troeven uit: de goede inlandse locatie, de nabijheid van het Franse, Nederlandse en Duitse hinterland, de bargeconnectiviteit richting de Rijn. Ook het duurzaamheidsverhaal en de focus op circulaire economie zal de Zuid-Amerikaanse spelers interesseren. Ik ben erg opgetogen dat ik deze job vanaf nu kan uitvoeren en ga er met passie tegenaan.”

Michiel Leen