Franse vervoerders dreigen met staking door verhoging dieselaccijns

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Franse Transportminister Elisabeth Borne kondigde aan dat de gedeeltelijke terugbetaling van de TICPE-taks (de accijnzen, zeg maar) verder wordt teruggeschroefd. Deze terugbetaling komt ongeveer overeen met wat men in België de ‘professionele diesel’ noemt. Volgend jaar krijgt de vervoerder 2 cent minder per liter terugbetaald. De terugbetaling daalt dan van 18 cent naar 16 cent per liter. Dat zou de staat 140 miljoen opbrengen. Dat geld moet naar een infrastructuurfonds voor wegen en spoorwegen vloeien.

De wegvervoerdersverenigingen reageren verbolgen omdat de Franse transporteurs het water aan de lippen staat. Zij verwijten de Oost-Europese concurrenten dat hun marges flinterdun zijn en dat een inkomstenderving van 800 euro per jaar hen dan ook hard zal raken. Zij rekenen overigens uit dat de maatregel de sector ruim 200 miljoen zal kosten, en geen 140 miljoen.

Volgens Jean-Marc Rivera, secretaris-generaal van OTRE (Organisation des Transporteurs Routiers Européens), zullen de buitenlandse vervoerders bovendien buiten schot blijven omdat zij elders dan in Frankrijk kunnen tanken. Hij wijst er ook op dat na het Ecotaxe-debacle, de terugbetaling van de TICPE al in 2015 met 4 cent werd teruggeschroefd. “We zullen dus 6 cent onder de Europese drempel voor de taksteruggave zitten”, zegt hij in een radiointerview.

Volgens hem is dus een rode lijn overschreden en zijn de vervoerdersverenigingen – die in Frankrijk wel eens een verschillende koers varen – vandaag eensgezind. “Wij overleggen met hen welke de mogelijke acties zullen zijn”. Eerder zei hij dat stakingen en zelfs blokkades niet uitgesloten zijn. “De vervoerders zijn woest”, waarschuwt hij.

Milieubeweging

Wat de gemoederen zeker niet zal bedaren, is de houding van de milieubewegingen. Zij gooien olie op het vuur door te pleiten voor een totale afschaffing van de TICPE-teruggave. “Die 2 cent is maar een eerste stap”, zegt Michel Dubromel, voorzitter van France Environnement. “De afschaffing van de teruggave moet de vervoerders aanzetten tot een energietransitie”.

Waarop Rivera fijntjes antwoordt dat de vervoerders die transitie al aan het voorbereiden zijn door te investeren in trucks op lng of biogas. “Maar de Franse regering steunt de uitbreiding van het netwerk tankstations niet.” Dit jaar zal naar verwachting 4% van de nieuwe trucks op aardgas rijden.

Philippe Van Dooren