Eerste Europese Volvo’s als terugvracht op trein China-Gent

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

Op de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok vertrok de eerste trein naar China met Europese Volvo’s uit Gent en andere fabrieken. Op deze terminal kwamen sinds anderhalf jaar al een honderdtal containertreinen met telkens een 120-tal Chinese Volvo’s voor de Europese markt. “Nu hebben we ook een terugvracht”, zegt Erik Uyttendaele, senior projectmanager logistics van Volvo Car Group.

De andere nieuwigheid is dat het trajectgedeelte tussen Gent en Polen voortaan met rorotreinen gebeurt. “In Polen moeten we sowieso de lading overplaatsen op andere wagons door het verschil in spoorbreedte. Tussen Polen en China zitten de auto’s in containers maar het Europese deel van de rit doen we voortaan met rorotreinen. Die hebben het voordeel dat ze 180 tot 190 wagens kunnen meenemen ten opzichte van slechts 120 op een containertrein.”

China, Italië en Oostenrijk

De treinverbindingen kaderen in de strategie van Volvo Cars om op logistiek vlak sneller, duurzamer en kostenefficiënter te opereren. “Door een deel van de wagens per trein uit te voeren in plaats van per boot of vrachtwagen, vermindert de impact op het milieu en de lading komt sneller ter plaatse. De doorlooptijd tussen de fabriek en de eindbestemming kan tot de helft ingekort worden”, zegt Stefan Fesser, CEO van Volvo Car Gent. Met deze modal shift haalt Volvo Cars jaarlijks een vijfduizendtal vrachtwagens van de weg.

Volvo vervoert vanuit Gent telkens twee keer per week wagens naar China en Italië. De treinen naar Italië worden geladen op de terminal van DFDS aan het Mercatordok. De Chinatreinen komen aan en vertrekken aan het Kluizendok. Spooroperator Lineas staat in voor het beheer. Volvo verstuurt ook wekelijks twee treinen met wagens vanuit Zeebrugge in samenwerking met spooroperator Hödlmayr.

Roel Jacobus