DigiTrans pakt planningsfrustraties in transportsector aan

Nieuws, Logistiek
Jonas Van Boxel

De transportsector kampt nog steeds met erg logge systemen, vaak gespecialiseerd in één enkele taak, die veel handmatige handelingen, menselijke interventie en veelvuldige controles vereisen. “Planners en dispatchers verliezen erg veel tijd omdat ze gegevens zoals ordernummers en adressen moeten gaan opzoeken in een systeem om het dan opnieuw in te geven in een ander systeem”, zegt sales manager Valentin Cârlan van DigiTrans. “Dat zorgt voor frustratie en onnodige kosten.”

Huidige schattingen tonen aan dat een middelgroot transportbedrijf met een wagenpark tot driehonderd vrachtwagens soms wel 150.000 euro per jaar uitgeeft aan het handmatig bundelen van gegevens voor de dagelijkse planning. Bovendien kijken transportbedrijven aan tegen nog hogere kosten als gevolg van inefficiënte planning, boetes en een gebrek aan kennis van de status van hun activa of van de mogelijkheden tot optimalisatie.

Kostenefficiënte routeplanning

Daarom ontwikkelden onderzoekers van de UAntwerpen en Imec een uniforme middlewareoplossing die aangesloten kan worden op alle mogelijke gegevensbronnen of sensoren. Deze oplossing maakt het mogelijk om data te gebruiken in bestaande software, om acties op te roepen en om te werken met aanpasbare optimalisatiealgoritmen.

“We creëerden een uniforme lay-out waarop alle gegevens kunnen ingegeven worden en van waaruit elke soort applicatie kan gebouwd worden”, zegt Cârlan. Zo ontwikkelde DigiTrans al een algoritme dat op basis van alle beschikbare gegevens de meest kostenefficiënte route voor een vrachttransport aanbiedt.

Cârlan is ervan overtuigd dat ICT-innovatie alleen succesvol kan zijn als er overtuigende businesscases zijn die duidelijke voordelen voor de gebruiker laten zien. “Het businessmodel van DigiTrans bestaat erin om een snelle en kostenefficiënte brug te slaan tussen data en applicaties, en de toegevoegde waarde die zo wordt gecreëerd in rekening te brengen.” DigiTrans is bovendien klaar voor toekomstige IoT- en AI-toepassingen, zodat elk transportbedrijf kan profiteren van de eindeloze mogelijkheden van toekomstige technologieën.

“Op dit moment kijken we samen met de transportfirma’s welke oplossing op maat voor hen het beste werkt”, zegt Cârlan. “In de toekomst willen we evolueren naar een meer nicheproduct.”

Jonas van Boxel