Binnenvaart: “Maasroute op helft capaciteit door slecht onderhoud”

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De Nederlandse binnenvaartorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN)-Schuttevaer kaartte het probleem woensdag aan tijdens een event op de terminal van BCTN in Wanssum. De sector wil dat meer middelen worden vrijgemaakt om die belangrijke corridor betrouwbaar te houden en te maken.

Volgens Nico Evens van BLN is de situatie zorgwekkend. “In 2003 en 2004 zijn een aantal renovaties uitgevoerd aan de sluizen op de Maasroute maar de kunstwerken zijn er slechter uitgekomen. De partijen die hebben ingeschreven op de aanbesteding hebben kwalitatief minderwaardige materialen gebruikt waardoor minder dan tien jaar na de renovatie al de eerste problemen naar boven kwamen. Volgens de richtlijn vaarwegen is de gemiddelde wachttijd aan een sluis dertig minuten, maar aan de sluizen op de Maasroute loopt de wachttijd op tot een uur of meer. De situatie heeft ook een weerslag op de mobiliteit want verladers zetten meer lading op de weg”, zegt hij.

Belangrijke route voor regio Luik

“De Maasroute is qua belang gelijkwaardig met de Schelde-Rijnverbinding. Bedrijven uit de regio Luik gebruiken de route voor het vervoer van bouwmaterialen richting Nederland. Vanuit Nederland gaan ook bouwmaterialen en producten voor de staalproductie richting België. Lading uit Nederlands-Limburg die bestemd is voor Antwerpen gaat eveneens via de Maasroute en de sluis van Ternaaien naar het Albertkanaal”, besluit Evens.

Koen Heinen