Alfaport-Voka: “Extra spoorinfrastructuur nodig voor modal shift”

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Uit een rapport van spoornetbeheerder Infrabel dat De Tijd kon inzien, blijkt dat een aantal spoorinvesteringen, waaronder de tweede spoortoegang tot de haven, op de helling komen te staan als er niet meer middelen komen.

Voor die tweede spoortoegang heeft de federale regering vorig jaar extra middelen voorzien voor studies. Voor de realisatie van het project is nog geen budget voorzien.

15%

“De ambitie om het aandeel van het spoor in de modal split in de haven te verdubbelen naar 15%, kan niet gerealiseerd worden gewoon door extra ons best te doen”, zegt Stephan Vanfraechem, directeur van Alfaport-Voka, in een reactie op dat rapport aan Gazet van Antwerpen. “Er moet extra infrastructuur komen. Iedereen wil het spoor en de binnenvaart stimuleren, maar in het budget is daarvoor geen ruimte voorzien”, zegt hij.

Vanfraechem wijst ook op een aantal andere broodnodige investeringen. Zo onder meer op de elektrificatie van het spoornet in de haven zodat geen vervuilende dieseltreinen moeten ingezet worden. Verder ook nog het al jaren aanslepende IJzeren Rijn-dossier, digitalisering en extra wachtsporen van 750 meter lang.

Koen Heinen