Tankopslagbedrijf Standic plant 230.000 m³ nieuwe opslag in Antwerpen

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Het Nederlandse tankopslagbedrijf Standic, onderdeel van familiebedrijf Hametha, gaat in Antwerpen een nieuwe chemieopslagterminal realiseren, en verdubbelt daarmee zijn capaciteit. Naast de huidige terminal in Dordrecht, Nederland, bouwt Standic een nieuwe opslagterminal aan het 5de Havendok in de haven van Antwerpen, met een opslagcapaciteit, in eerste fase, van ca. 95.000m3 (en met een potentiële totale opslagcapaciteit van ca. 230.000 m3). De oplevering staat gepland in het eerste kwartaal van 2021. De installatie voldoet volgens de bouwers aan de laatste milieu-eisen.

Walstroom 

Concreet gaat het om een uitvoerig geautomatiseerde state-of-the-artterminal met duurzaamheidsambities (bijvoorbeeld walstroom), aangepast aan de wensen van de klant. Ronald Ooms, directeur van Hametha, licht de keuze voor Antwerpen toe: “Port of Antwerp staat bekend als een van de grootste maritieme chemieclusters van de wereld. Daarom kiezen we voor uitbreiding in de Scheldestad. Ons succes met chemieopslag willen we zo verderzetten en uitbreiden. In Antwerpen kunnen wij ons, binnen de nichemarkt van meer gespecialiseerde chemie, verder ontwikkelen en onze klanten uit alle windstreken bedienen.” 

De investeringsbijdrage voor de nieuwe opslagterminal bedraagt zo’n 200 miljoen euro. Net als de terminal in Nederland, ligt de focus op de distributie van chemieproducten en chemische nichemarkten. De grootte van de opslagtanks variëren van 500 tot 3.500 m3.

Multimodale bereikbaarheid

Standic houdt ook de duurzaamheid in het achterhoofd. Grote chemietankers kunnen de terminal eenvoudig bereiken dankzij de gunstige diepte van de haven. Naast die bereikbaarheid over water voor zowel binnen- als zeevaart, is de ligging gunstig voor vervoer over het spoor, meent Standic.

William Demoor, Directeur Klantenrelaties bij Port of Antwerp: “De nieuwe Standicterminal versterkt verder de synergie tussen de diverse industriële bedrijven, en draagt zo bij tot meer kostenefficiënte logistieke operaties en processen. Bovendien leent de locatie zich uitstekend tot multimodale ontsluiting, een belangrijke bouwsteen voor de duurzame distributie van chemicaliën.”

Michiel Leen