Ontploffing tankstation grote tegenvaller voor trucks op waterstof

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Volgens berichten in de plaatselijke media heeft de explosie aanzienlijke schade aangericht. Er vielen geen slachtoffers. Twee mensen in de buurt, die het tankstation voor waterstof niet gebruikten, raakten licht gewond. De explosie was krachtig: in auto’s die op de E18 voorbijreden, ontplooiden de airbags.

Het tankstation is ontworpen door Nel Hydrogen, dat het ook exploiteert. In een persbericht zegt het bedrijf dat het incident nabij Kjørbo onder controle is, maar dat de oorzaak van de explosie onbekend is. Een gebied van vijfhonderd meter rond het station werd uit voorzorg tijdelijk geëvacueerd.

Deze explosie kan grote gevolgen hebben voor de uitrol van auto’s en trucks op waterstof. Toyota en Hyundai hebben alvast de verkoop in Noorwegen van hun brandstofcelvoertuigen uit voorzorg stopgezet.

Batterijen versus brandstofcellen

In brandstofcellen wordt waterstof (aan boord van het voertuig) via een chemisch proces omgevormd tot elektriciteit. Die elektriciteit wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven. Het voordeel tegenover elektrische voertuigen op batterijen is dat de actieradius veel groter is en het veel minder lang duurt om bij te tanken dan om batterijen op te laden. Als de waterstof met zonne- of windenergie wordt geproduceerd, is het een emissievrije brandstofbron.

Volgens de gezaghebbende nieuwssite Electrek kan deze explosie een grote invloed hebben op de strijd tussen de batterijen en de brandstofcellen. Een batterij opladen vraagt geen ingewikkelde infrastructuur, terwijl waterstof explosief is en een complexe supplychain vereist. Die complexiteit heeft gevolgen voor de veiligheid.

Volgens Fred Lambert, de hoofdredacteur van Electrek, is het voor de brandstofceltechnologie zorgwekkend dat zoiets gebeurt terwijl er nog zeer weinig brandstofcelauto’s rondrijden en waterstoftankstations bestaan. Het incident zou de ontwikkeling van de technologie kunnen fnuiken.

Belgische vervoerders

Ook voor de trucksector kunnen de gevolgen groot zijn: Nel Hydrogen is de technologische partner van Nikola voor de uitrol van een netwerk waterstoftankstations in de Verenigde Staten en in Europa. Het onderzoek naar de oorzaak van de explosie en het aanpassen van de opslag- en tankinstallaties zal tijd in beslag nemen. Dat kan de uitrol van de Nikolatrucks fors vertragen.

In België hebben drie vervoerbedrijven al Nikola Tre vrachtwagens besteld: Be-Trans, Ninatrans en Aertssen Group.

Philippe Van Dooren