Eastman Gent zet dit jaar tweemaal meer containers op binnenschip

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

Eastman Chemical beschikt in Gent over twee vestigingen. De ‘Ghent North Site’ van de Amerikaanse chemiereus ligt in het havengebied op de linkeroever van het zeekanaal naar Terneuzen. Die vestiging (het vroegere Taminco) genereert een overzeese exportflow van zo’n 4.500 containers per jaar. Het gaat voor het overgrote deel om 20’ containers.

Die gingen vrijwel allemaal over de weg richting Antwerpen, Rotterdam of Zeebrugge om daarna verder uitgevoerd te worden. Daar kwam verandering in toen de logistieke afdeling van de fabriek van de chemiegroep in nauwe samenwerking met Stukwerkers een nieuwe logistiekaanpak uitdokterde.

Modal en mental shift

Eastman ging niet over één nacht ijs. Eind 2017 zette het bedrijf de eerste stappen met een testfase. Het voortransport van een flow richting Mexico schoof toen van de weg naar het water. Dat draaide positief uit. Het licht sprong op groen voor een invoering op grotere schaal. Vorig jaar ging het systeem echt aan het rollen.

Een makkelijke klus was het niet, want bij de hele opzet kwamen onder meer kijken: een drietal expediteurs, een twaalftal deepseacarriers en transporteur De Schoenmacker, de huisvervoerder van Eastman. De modal shift vereiste op tal van vlakken een niet te onderschatten mental shift.

Er kwam een nieuw planningssysteem en de gegevensstroom tussen alle betrokken partijen werd in nieuwe digitale banen geleid. Stukwerkers schreef een nieuwe applicatie uit voor een hoge transparantie en een strakke rapportering, die boekingen checkt, het vereiste aantal ‘empties’ voorspelt en de vroegere discrepanties tussen de verschillende systemen opspoort.

Draaischijf ITG

Draaischijf in het hele concept is de multimodale Interface Terminal Gent (ITG) van Stukwerkers en Masterbulk aan het Kluizendok. Van daaruit biedt Stukwerkers regelmatige containerbargediensten naar Antwerpen en Rotterdam. Het gros van de Eastmantrafiek loopt via de Scheldehaven.

ITG ligt op amper tien kilometer van de fabriek. Trucks kunnen vlot met lege en volle containers heen en weer pendelen zonder zich in files vast te rijden. De doorlooptijd op de terminal (minder dan dertig minuten) is in vergelijking met de grote containerterminals in de deepseahavens een pak korter.

Op de achterkaai van het Kluizendok ging eind vorig jaar een bijkomende schakel open met het dedicated magazijn van H.Essers voor Eastman. Dat kwam in het najaar van 2018 op dreef.

Groener transport

De balans na het eerste jaar oogt bijzonder positief. Eastman boekte operationele efficiëntiewinsten, zag zijn kosten dalen en kan voor zijn containertransporten een groener duurzaamheidsrapport voorleggen.

Vorig jaar zette ITG 1.540 containers met Eastmanlading op het binnenschip. Die 1.740 teu vertegenwoordigden zowat 36% van het totale deepsea exportvolume vanuit Ghent North.

Dat vertaalde zich in een vermindering van de CO2-uitstoot met 291 ton of 31%.

Aan betrouwbaarheid moest Eastman niet inboeten. Het aantal ‘short shipments’ zakte onder het procent, met slechts vijftien containers die het schip niet haalden.

Vanuit het Kluizendok biedt Stukwerkers nu al vijf afvaarten per week naar de grote containerhavens en ITG doet intussen voor een tiental rederijen dienst als containerdepot, wat de beschikbaarheid van laadkisten garandeert. Ook langs die weg ging de bedrijfszekerheid verder omhoog.

Nieuwe sprong

Dit jaar is de doelstelling om de binnenvaart te gebruiken voor twee derden van die volumes. Het eerste kwartaal was met 565 eenheden (omgerekend 684 teu) alvast het sterkste tot dusver. Daarnaast komen verdere stappen in planning en operationele efficiëntie, bijvoorbeeld met een volledig geautomatiseerde aanmelding voor de trucks.

Of ook de volumes van ‘Ghent South’ in het systeem kunnen worden ingepast, bekijken Eastman en Stukwerkers nog. De flows van die tweede Gentse fabriek in Zwijnaarde, aan de zuidrand van Gent, ogen anders. Het aandeel van de binnenvaart in die trafiek van 40’ reefers lag vorig jaar op iets meer dan 10%. Meer multimodale trafiek via de containerterminal van Stukwerkers aan het Sifferdok, op de rechteroever van het zeekanaal, is voorzien.

Innovation Award

Bij Eastman is de logistieke optimalisatie niet ongemerkt voorbijgegaan. De chemiereus kende Stukwerkers/ITG vorig jaar de ‘Innovation Award’ toe bij het uitreiken van zijn Supplier Excellence Awards.

Jean-Louis Vandevoorde