Baggermonopolie Schelde na 47 jaar opengebroken

Nieuws, Mensen
Michiel Leen

De baggercontracten voor de Antwerpse haven op de Linkeroever werden in 1972 gegund aan de voorlopers van het huidige DEME en Jan De Nul. Een einddatum en baggervolume werden niet afgesproken. Omdat de Schelde continu uitgebaggerd moet worden en een deel van de baggerspecie weer in de Schelde terechtkwam, ontstond een lucratieve, bedrijfszekere activiteit. Volgens het Rekenhof kostten die werken jaarlijks 204 miljoen euro tussen 2009 en 2016. De exclusieve contracten waren het Rekenhof al langer een doorn in het oog. Opzeggen was geen evidentie: er hing de overheid een fikse schadevergoeding boven het hoofd. Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn diensten hebben het voor elkaar gekregen dat het contract na 47 jaar wordt stopgezet, zonder dat Vlaanderen aan de baggeraars een schadevergoeding moet betalen. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Baggermonopolie Schelde na 47 jaar opengebroken – Flows

Baggermonopolie Schelde na 47 jaar opengebroken

Nieuws, Mensen
Michiel Leen

De baggercontracten voor de Antwerpse haven op de Linkeroever werden in 1972 gegund aan de voorlopers van het huidige DEME en Jan De Nul. Een einddatum en baggervolume werden niet afgesproken. Omdat de Schelde continu uitgebaggerd moet worden en een deel van de baggerspecie weer in de Schelde terechtkwam, ontstond een lucratieve, bedrijfszekere activiteit. Volgens het Rekenhof kostten die werken jaarlijks 204 miljoen euro tussen 2009 en 2016. De exclusieve contracten waren het Rekenhof al langer een doorn in het oog. Opzeggen was geen evidentie: er hing de overheid een fikse schadevergoeding boven het hoofd. Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn diensten hebben het voor elkaar gekregen dat het contract na 47 jaar wordt stopgezet, zonder dat Vlaanderen aan de baggeraars een schadevergoeding moet betalen. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login