Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk tegen 2030 klaar met Seine-Schelde

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk sloten eerder al een Europees economisch samenwerkingsverband (EESV) voor het project Seine-Schelde. Eind vorige week hebben de drie partijen hun engagement voor het project hernieuwd in een zogenaamde ‘Implementing Act’. Volgens Hélène Vermeulen van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg komt het erop neer dat de drie partijen een planninghorizon tot 2030 zijn overeengekomen voor de realisatie van heel het project Seine-Schelde.

Aan Vlaamse zijde is men al verschillende jaren geleden gestart met de verbetering van de toegankelijkheid van de waterwegen op het Seine-Schelde-traject. Het gaat onder meer om de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4.500 ton, een nieuwe brug in Ingelmunster en nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve.

Ook in Wallonië is de voorbije jaren al hard gewerkt aan het opwaarderen van het vaarnet met nieuwe sluizen en het verruimen van de waterwegen om ze toegankelijk te maken voor grotere schepen.

Kanaal Seine-Nord

Belangrijkste schakel in heel het project is de bouw van een nieuw kanaal in Noord-Frankrijk, het kanaal Seine-Nord. Die 107 kilometer lange waterweg tussen Compiègne en Cambrai, verbindt het Seine- met het Scheldebekken. De nieuwe verbinding zal toegankelijk zijn voor schepen tot 4.500 ton.

Volgens de planning van de Société du Canal Seine-Nord Europe, die instaat voor de realisatie van het kanaal, zijn momenteel al milieucompensaties en voorbereidende werken aan de gang. De echte infrastructuurwerken zoals grondwerken en de bouw van bruggen, sluizen en kaaimuren, gaan pas in 2022 van start. Vorige maand werd een aanvraag ingediend voor de milieuvergunning voor de bouw van het kanaal. Die procedure neemt zestien maanden in beslag. De oplevering van het kanaal is ten vroegste voorzien in 2028. Neem daarbij nog de afwerking van de multimodale platformen langs het kanaal en de planningshorizon 2030 komt in zicht.

5 miljard euro

De bouw van het nieuwe kanaal zal bij de oplevering bijna 5 miljard euro gekost hebben. Dat is gerekend zonder de multimodale platformen. Die worden gefinancierd door de lokale overheden. Op de vraag of de financiering van het kanaal Seine-Nord helemaal rond is, verwijst Vermeulen ons door naar de Franse waterwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF). Volgens de website van VNF neemt de Franse overheid 1,01 miljard euro voor haar rekening. Europa cofinanciert het project voor 40% of 2,01 miljard euro. De betrokken regio’s in Frankrijk leggen ook nog 1,01 miljard euro op tafel. Een lening van 776 miljoen euro moet de financiering rond maken. De modaliteiten voor de terugbetaling van die lening moeten wel nog vastgelegd worden. Het is dus nog even uitkijken wanneer de schop effectief in de grond gaat.

Koen Heinen