Kallo: werken Fabriekstraat leiden woon-werkverkeer rond dorpskern

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

De Fabriekstraat in Kallo is een gekende invalsweg voor wie in de haven werkt. Sinds begin mei wordt er aan de weg gewerkt en moet het autoverkeer een omleiding volgen via de Steenlandlaan. 

Momenteel verbouwt men het tweede deel van de straat, van de Melkader tot Milcobel. De voetpaden, opritten, boordstenen en goten worden opgebroken en vervangen. Het wegdek van deze straten wordt afgefreesd en voorzien van een nieuwe toplaag in asfalt. Ook wordt een nieuwe riolering aangelegd. Ter hoogte van de werfzone zal een parkeerverbod van kracht zijn. Gedurende bepaalde tijd zal het gedeelte van Melkaderbrug tot Jan Frans Faveletstraat niet toegankelijk zijn en wordt het verkeer omgeleid via de Steenlandlaan. Het Gemeenteplein wordt tijdelijk terug opengesteld om te parkeren. Bij eventuele evenementen op het gemeenteplein geldt dan weer wel een parkeerverbod.

De eerste fase ziet eruit als volgt: tussen Brug Melkader en Jan Frans Favelstraat wordt al gewerkt sinds 13 mei 2019 en de werken duren tot eind oktober 2019. De Fabriekstraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer ter hoogte van de werken fase 1. De omleiding voor het bereiken van het noorden van de Fabriekstraat loopt over het havengebied en is aangegeven met een omleidingspijl Kallo Noord. De Fabriekstraat vóór de Melkaderbrug blijft bereikbaar zoals gewoonlijk.

In een tweede fase wordt gewerkt van de Jan Frans Favelstraat tot Dijkgravenstraat tussen augustus 2019 en maart 2020

In de derde fase wordt de Dijkgravenstraat aangepakt tussen maart 2020 en het einde van de werken in juli 2020.

De Brug Melkader wordt onder handen genomen in twee fases: tussen mei 2019 en oktober 2019, en tussen oktober 2019 en december 2019. 

De bussen op lijn 83 maken een lus via de Beverse Dijk – Kruisdijklaan – Melseledijk.
De haltes in de Fabriekstraat (ook aan de Dijkgravenstraat) en de halte Kruipin op de Steenlandlaan (voorbij de Sint-Stevensweg) worden niet bediend.
Als vervanghalte doet de bestaande halte ‘Dorp’ in Kallo Centrum dienst. Er komt tijdelijk een extra halte aan de Hazopweg, rotonde Steenlandlaan.

Op termijn moet het woon-werkverkeer doorheen het dorp zoveel mogelijk ontmoedigd worden. De gemeente Beveren denkt aan een zone 30 in combinatie met trajectcontrole en nummerplaatherkenning, maar de uitrol daarvan staat los van deze wegenwerken. 

Michiel Leen