International Transport Forum: “Vrachtvervoer maal drie tegen 2050”

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

De transportdochter van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) publiceerde zopas zijn ‘ITF Transport Outlook 2019’. Daarin drukt het International Transport Forum (ITF) alle doemdenken over de impact van de recente opflakkering van protectionisme en van sluimerende handelsoorlogenresoluut de kop in.

Maal drie in ton-kilometer

Afgaande op de ‘huidige vraagkurve’ voorspelt het ITF dat het wereldwijde vrachtvervoer, alle transportmodi samen, nog steeds fors zal toenemen. De organisatie gaat uit van een verdrievoudiging tegen 2050, uitgedrukt in ton-kilometer. Tot 2030 komt er jaarlijks al 3,1% bij. De gemiddelde groei over de periode tot 2050 ligt met 3,4% iets hoger.

In 2015, het uitgangspunt dat het ITF hanteert, ging het wereldwijd om 108 triljoen ton-kilometer, waarvan 70% over zee, 18% over de weg, 9% per spoor en 2% over de waterweg. Luchtvracht is goed voor minder dan 0,25%.

De wereldwijde maritieme handel ging er de jongste jaren fors op vooruit. Volgens de jongste ‘Review of Maritime Trade’ van VN-dochter UNCTAD, zat de maritieme trafiek in 2017 in volume op 10,7 miljard ton. Dat is 2,5 miljard ton meer dan in 2008.

Uitdagingen

De grote uitdaging zal erin bestaan die steile groei te rijmen met de doelstellingen op het vlak van emissiereductie. Met de nu geplande maatregelen zal dat niet lukken, waarschuwt het ITF. Integendeel, dan neemt de globale CO2-uitstoot door transport tegen 2050 met niet minder dan 60% toe.

Dat cijfer ligt voor vrachtvervoer en personenvervoer over de lange afstand een pak hoger: daar is sprake van een aanwas met 225% tegen 2050. Het lagere globaal eindresultaat valt te verklaren door de daling die er wel zit aan te komen in het personenvervoer op de korte afstand, wat ITF ‘urban passenger transport’ noemt.

Transport kijkt ook aan tegen een hele resem disrupties, zoals de snelle opmars van e-commerce, reshoring, 3D-printing en de opkomst van grotere vrachtwagencombinaties.

Jean-Louis Vandevoorde