Blockchainplatform TradeLens haalt CMA CGM en MSC binnen

Nieuws, Logistiek
Jonas Van Boxel

Rederijreuzen CMA CGM en MSC gaan zich aansluiten bij TradeLens, het transactieplatform op basis van blockchaintechnologie van Maersk en IBM. Hierdoor zal data voor bijna de helft van de globale zeecontainervaart op het platform beschikbaar zijn.

Het vorig jaar opgerichte TradeLens maakt gebruik van blockchain om informatie over transacties tussen de deelnemers op een betrouwbare en fraudebestendige manier op te slaan. Alle partijen die bij een transactie betrokken zijn, krijgen op die manier inzage in alle data en documenten over de betrokken goederen. Maersk en IBM willen met TradeLens de internationale handel digitaliseren.

Vandaag telt het platform meer dan honderd deelnemers. Volgens de bedrijven achter TradeLens worden er wekelijks meer dan tien miljoen scheepvaartbewegingen en duizenden documenten op verwerkt.

Nadat vorige maand Zim aan het lijstje van deelnemers werd toegevoegd, sluiten nu opnieuw twee rederijen aan. “De toevoeging van CMA CGM en MSC betekent een belangrijke boost voor de TradeLens-visie van groter vertrouwen, transparantie en samenwerking binnen de supplychain om de globale handel te versterken”, schrijft Maersk in een persbericht. “De bedrijven zullen TradeLens promoten en bijkomende diensten voor het platform creëren voor hun klanten en partners.”

Overwinning

Volgens Rajesh Krishnamurthy van CMA CGM Group toont TradeLens vandaag al dat het waarde oplevert voor zijn deelnemers. “Wij geloven dat TradeLens, met zijn toewijding aan open standaarden en open bestuur, de sleutel vormt om de digitale transformatie waar te maken. Ook André Simha van MSC ziet ‘enorm potentieel’ in TradeLens om de industrie aan te zetten tot digitalisatie.

Het platform lijkt nu officieel uit de startblokken te zijn geschoten. Experten vreesden vooraf dat TradeLens er niet in zou slagen andere grote rederijen aan te trekken, omdat Maersk de oprichter was. Een tijdlang was naast Maersk en dochterbedrijf Hamburg Süd enkel Pacific International Lines als enige rederij aangesloten. Maar dankzij de toetreding van twee van de grootste containerscheepvaartbedrijven zal binnenkort data voor bijna de helft van de globale zeecontainervaart op het platform toegankelijk zijn, maken de oprichters zich sterk.

CMA CGM en MSC krijgen de rol van ‘trust anchor’, wat hen de taak geeft om informatie op het netwerk te valideren. Ze krijgen ook een plek in de adviesraad van TradeLens.

Jonas van Boxel