Rederij CMB verwacht einde aan storm rond Hunter Maritime-fonds

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Hoe je het ook draait of keert, er is iets merkwaardigs aan de hand met de beurskoers van Hunter Maritime Acquisition. Sinds de beursgang in 2017 noteerde het aandeel een zeer stabiele koers tussen 9 en 10 dollar per aandeel. In het weekend van 22 op 25 maart verdubbelt de koers, en op dinsdagochtend 2 april noteerde het aandeel 95 dollar. Op dat moment besloot Nasdaq de verkoop stil te leggen. De technologiebeurs wil uitleg van Hunter Maritime over wat er aan de hand is. 

Merkwaardige stijging 

Vervelend nieuws voor de redersfamilie Saverys. Hunter Maritime werd indertijd opgezet als een uitvalsbasis voor snelle overnames in de maritieme wereld. Een groot palmares kan het vehikel evenwel niet voorleggen. Door de overname van de Chinese fintechspeler NCF kon worden vermeden dat het geïnvesteerde geld moest terugkeren naar de beleggers. Het belang van NCF in Hunter bedraagt nu 21%, het Saverysbelang krimpt tot 2%. NCF kwam aan boord op 21 maart, de merkwaardige stijging van de koersen begint een dag later. 

Casht Saverys? 

Die koersstijging geeft vandaag aanleiding tot speculaties. Als het aandeel aan dergelijke koersen blijft noteren, is het ‘kassa’ voor Saverys, als die beslist om nu uit te stappen. Bij CMB zitten ze verveeld met die coverage. “Wij hopen vooral op een snelle hervatting van de handel”, zegt Frank Geerts, financial controller bij CMB. “We begrijpen zelf niet goed wat er aan de hand is. De explosie van de koers wordt wellicht veroorzaakt door een beperkt aantal aandelen dat nog in omloop is bij beleggers die niet instemden met de overnamedeal. Misschien is er sprake van een fout in automatische verhandelingssystemen, waardoor de koers zo snel kon stijgen.” Dergelijke ‘glitches’ (onverwachte output als gevolg van een storing) zijn zeldzaam, maar ze komen wel degelijk voor. Onderzoek zal moeten uitwijzen of dat hier ook het geval is. 

CMB: “Verkoop niet aan orde”

Geerts betwist alvast dat de familie Saverys grote winst zal maken uit deze gang van zaken. “De aandelen mogen niet verhandeld worden momenteel, dus je hebt niets aan die hoge beurskoers. Wanneer er weer een normaal volume verhandeld kan worden, zal de prijs niet zo hoog blijven. De vraag of we het belang in Hunter Maritime gaan verkopen, is nu niet aan de orde”, besluit Geerts 

Michiel Leen