Meedenkende camera’s in haven Oostende voor beveiliging havendomein

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Het proefproject maakt deel uit van een pakket van drie slimme veiligheidsoplossingen voor havens die de Belgisch-Nederlandse alliantie ‘PASSAnT’ uitwerkt en test. Naast de slimme camera’s gaat het om slimme, ondoordringbare dekzeilen voor vrachtwagens en slim hekwerk voor het afsluiten van het havengebied. PASSAnT staat voor ‘PlAtform for innovative Security Solutions hArbours & Terminals’.

Haven Oostende

De alliantie werd begin 2018 gelanceerd maar start nu met het uitrollen van de verschillende projecten. “Twee jaar geleden zijn we met het Vlaams veiligheidsinstituut Vias gaan werken rond de problematiek met transmigranten en zijn we gaan bekijken hoe we onze veiligheidsmaatregelen op punt konden stellen. Met een aantal kennispartners zijn we gestart om de structuur te verbeteren en de efficiëntie te verhogen en zo zijn we in het project met Moerdijk gerold”, legt Wim Cnudde, projectverantwoordelijke bij de haven van Oostende, uit. Het project geniet steun van de Nederlandse overheid, de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de POM West-Vlaanderen en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Veiligheidsparameters

Beide havens fungeren als proeftuin voor de verschillende oplossingen. “We kunnen nu effectief starten met het uitrollen van de camerabewaking. De camera’s en de nodige software zijn er en het systeem wordt gedurende zes maanden getest”, zegt Cnudde.

Het systeem maakt gebruik van algoritmes die het bewegingspatroon van voetgangers of voertuigen analyseren. Als dat patroon niet overeenstemt met de verwachtingen, wordt een signaal uitgezonden naar een bewakingsagent. “De camera’s zullen onder meer kunnen registreren of iemand, bijvoorbeeld een heftruckbestuurder, veiligheidskledij draagt of niet. Transmigranten dragen normaal gezien geen veiligheidskledij. Dat zijn zaken die we de komende maanden gaan testen op basis van een aantal havengerelateerde veiligheidsparameters”, zegt Cnudde.

Slimme dekzeilen en hekwerk

De Belgische bedrijven Betafence en Sioen Industries leveren ook een bijdrage aan het project. Betafence ontwikkelt slim hekwerk dat kan herkennen wanneer indringers het willen saboteren of proberen binnen te dringen. Wanneer dat gebeurt gaat een signaal naar een alarmcentrale.

Sioen ontwikkelt een ondoordringbaar zeildoek voor vrachtwagens. Wanneer het doek toch met een mes bewerkt wordt, gaat ook hier een alarm af.

De overige partners in het project zijn Innos, het innovatienetwerk van Vias, het Nederlandse veiligheidsinstituut DITSS, de Nederlandse ondernemingen VINotion, Tein Technology en Omines Internetbureau, de Technische Universiteit Eindhoven, en Securitas Alert Services.

Koen Heinen