Jonge delegatie uit Bakoe verkent Vlaamse havens

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Bezoek uit Azerbeidzjan, dat zie je niet vaak in Antwerpen. Een vijfkoppig team van de haven van Bakoe strijkt neer in Antwerpen en Gent voor een tweedaags bezoek aan de Vlaamse havens. Daarna gaat het nog naar de haven van Venlo in Nederland. Hun bedoeling: inzichten opdoen die de transformatie van de haven in hoofdstad Bakoe in een stroomversnelling kunnen brengen. De Azeri willen weg van de klassieke focus op de ruwe olie en willen Bakoe ook als logistieke poort tot het hinterland van de Kaspische Zee uitbouwen. In de nabije toekomst moet er een fiftyfiftyverhouding ontstaan tussen die traditionele activiteit en nieuwe ontwikkelingen in transport. 

Europese steun 

“We reizen in het kader van een Europees steunproject dat de operationele capaciteiten van de nieuwe haven in Bakoe moet versterken”, zegt delegatieleidster Vafa Safarli-Abdullazade. “We willen inzicht krijgen in de werking van de haven van Gent en Antwerpen op het vlak van marketing, hr en pr. Onze delegatie bestaat dan ook uit mensen uit die afdelingen van Port of Baku. Bedoeling is om een aantal van die inzichten in Bakoe concreet toe te passen. Collega’s uit andere departementen zijn in het kader van hetzelfde project in andere Europese havens gaan kijken, zoals Hamburg en Rotterdam.”

Transporthub richting China

In Baku wordt zwaar geïnvesteerd in de economische transitie, weg van de dominante uitvoer van ruwe olie. “Bakoe wil de transporthub in de regio worden”, zegt Safarli-Abdullazade.”Daartoe wordt in Alyat, 70 kilometer van Bakoe, gebouwd aan een nieuwe haven op de kruising tussen twee belangrijke transportcorridors: noord-zuid en oost-west. Goederen uit China worden in Bakoe op schepen gezet die Oost-Europese bestemmingen aandoen, maar ook via Turkije in de EU belanden. In de nabije toekomst moet er zo’n 25 miljoen ton vracht, waarvan 500.000 teu aan containers, door de haven passeren. Rond Alyat wordt ook een vrijhandelszone uitgebouwd, een van de meest progressieve in zijn soort. Maar liefst 50 wetten worden momenteel geamendeerd om dat mogelijk te maken: geen btw, geen douanetoeslagen, vrije keuze van arbitrage, enzovoort.” 

Frisse wind in Bakoe

Vooral de manier waarop de Vlaamse havens en de bedrijven die er werken hun personeels- en klantenbeleid opbouwen, is van belang voor de delegatie uit Bakoe. “Vooral de focus op klanttevredenheid hier is opvallend”, klinkt het. 

Peter Bresseleers van PortExpertise treedt op als gids. “PortExpertise heeft in Baku het Risk Management-systeem mee opgezet en een collega nu leidt het consulting project voor Ecorys, rond de transformatie van de organisatie van het havenbedrijf”, weet Bresseleers.” Je merkt aan de jonge leeftijd van deze delegatie dat er een frisse wind waait in Bakoe.” 

Dan maar shoppen 

In Antwerpen bezocht het team ICT Rubis, de terminal op de Linkeroever gespecialiseerd in chemie en ruwe olie. Ook een bustoer door de haven van Antwerpen stond op het programma. Een ontvangst door Havenbedrijf Antwerpen zat er evenwel niet in. Collega’s van de Azeri’s uit het legal department volgden wel een APEC-cursus in Antwerpen. Niet dat ze het erg aan hun hart laten komen: na het interview willen de modebewuste Azeri nog snel de stad in, om te kunnen shoppen. Ook zonder officiële ontvangst komt het bezoek de internationale handel – symbolisch – ten goede

Michiel Leen