DSV rijft Panalpina binnen voor 4,1 miljard euro (UPDATE)

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

“DSV en Panalpina zijn tot een akkoord gekomen over de modaliteiten en voorwaarden van een samengaan via een aandelenruil. Dit bod heeft de steun van aandeelhouders die 69,9% van de aandelen van Panalpina bezitten. Zij hebben zich onherroepbaar verbonden om hun aandelen aan te bieden. Daarbij behoren de grootste aandeelhouders van Panalpina, de Ernst Göhner-stichting, Cevian en Artisan”, kondigen de groepen aan in een gezamenlijk persbericht.

De deal komt overeen met een bod van 195,5 Zwitserse frank per Panalpina-aandeel. Dat is een premie van 43% tegenover de laatste slotkoers op 15 januari 2019, toen DSV zijn oorspronkelijk bod plaatste. De waarde van de deal is 4,6 miljard Zwitserse frank of 4,1 miljard euro.

Eens de transactie volbracht is, zal DSV een buitengewone algemene vergadering samenroepen om de naam van de groep te veranderen in DSV Panalpina A/S. Die nieuwe groep wordt de vierde grootste transport- en logistieke groep ter wereld, met een pro-formaomzet van 118 miljard Deense kroon of 15,8 miljard euro. Dat is de helft meer dan vandaag. De top drie bestaat uit DHL Logistics (28,4 miljard euro omzet), Kuehne & Nagel (18,6 miljard) en DB Schenker (schatting: 16,6 miljard).

De transactie geeft vooral de Air & Sea-divisie van DSV een boost. De groep wordt een van de belangrijkste expediteurs ter wereld, met bijna 3 miljoen teu en ruim 1,5 miljoen ton luchtvracht per jaar. Ook de divisie contractlogistiek wordt versterkt, met 500.000 m² extra opslagcapaciteit. Panalpina’s aanwezigheid in het wegvervoer is vrij gering. Dat betekent dat het netwerk van DSV Road een mooie uitbreiding is van het dienstenpakket voor de klanten van Panalpina.

Ernst Göhner Stiftung grootste aandeelhouder

De grootste aandeelhouders van Panalpina zijn vandaag de Ernst Göhner Stiftung (EGS), met bijna 46%, en de investeringsfondsen Cevian en Artisan Partners, met respectievelijk 12,3% en 9,9% van de aandelen. Na de deal wordt EGS de grootste aandeelhouder van DSV Panalpina met een participatie van 11%. Ze moet haar aandelen minstens 24 maanden bijhouden. Cevian en Artisan zijn zogenaamde activistische investeerders. Zij zullen hun aandelen waarschijnlijk verkopen.

Met deze deal behoort DSV tot de groten der aarde op het gebied van transport, expeditie en logistiek. Dat is een hele prestatie voor wat in 1976 in Denemarken begon als een coöperatieve, De Sammensluttede Vognmænd (afgekort DSV). De groep heeft een hele geschiedenis van overnames. De grootste waren Samson Transport (1997), DFDS Dan Transport Group (2000), J.H.Bachmann (2004), Frans Maas (2006), ABX Logistics (2008) en UTi Worldwide (2016).

België

We weten nog niet hoe beide bedrijven in België geïntegreerd zullen worden.

DSV telt in België vier afdelingen: Air & Sea (in Machelen en Puurs), Road (Puurs) en Solutions (Gent). Panalpina is in ons land vooral in de Air & Sea actief, met zetels in Antwerpen, Steenokkerzeel/Brucargo en Grâce-Hollogne (Liege Airport). De aanwezigheid van Panalpina in de luchtvracht in ons land werd in 2017 versterkt met de overname van Adelantex.

In België is DSV ruim dubbel zo groot als Panalpina, maar op het gebied van zee- en luchtvrachtexpeditie zijn ze aan elkaar gewaagd. In 2018 boekte DSV 344 miljoen omzet met 1.124 werknemers, waarvan 104 miljoen voor rekening van Air & Sea, 126 miljoen van Road en 114 miljoen van Solutions. Volgens de gegevens die we in het Staatsblad konden opvissen, boekte Panalpina in 2017 een omzet van 133,5 miljoen euro.

De klanten van Panalpina in België zijn vooral grote internationale bedrijven uit onder meer de chemie, farma en automotive branche, alsook uit de consumerretail, fashion en, sinds de overname van Adelantex, het fresh-segment. Het bedrijf legt zich in Antwerpen ook in toenemende mate toe op breakbulk en special projects. Het telt 350 werknemers in België.

Philippe Van Dooren