Dhollandia: “Zelfs Oekraïense premier pronkt met onze liften”

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

De Oekraïense hoofdstad Kiev mag dan een paar schilderachtige hoekjes hebben, het industrieterrein van Brovary (op enkele tientallen kilometers van Kiev) is daar hoegenaamd niet bij. Pokdalige wegen, half ondergelopen parkings en verweerd staal geven er de toon aan. De hub van Dhollandia valt in dat landschap op, alleen al door de Belgisch aandoende spic en span van het relatief nieuwe bedrijfsgebouw vanwaaruit de specialist in liften voor bedrijfsvoertuigen de Oekraïense markt bedient. Geen toeval: de hal is een realisatie van de Belgische magazijnbouwer Frisomat, wiens Oekraïense zetel we later bezoeken. 

Bij Dhollandia heet directeur Oleg Fedorov ons welkom (links op foto). “We hebben net ons tienjarig jubileum in Oekraïne achter de rug”, klinkt het. “Deze markt biedt potentieel, maar het is een kleine markt. In Oekraïne worden op jaarbasis misschien vijf- à zesduizend nieuwe vrachtwagens en commerciële voertuigen verkocht. Als je bedenkt dat het Europese totaal naar de 700.000 gaat, is dat zeer weinig. De grote markt in tweedehandsvrachtwagens is een beetje een rem op de business, al hebben die ook nood aan herstellingen en wisselstukken.” 

Service

“Onze troef is diversificatie”, legt Fedorov uit. “We doen niet alleen de bekende liftkleppen voor vrachtwagens, maar hebben ook een gamma aan personenliften voor bussen en busjes. Vorig jaar poseerde premier Volodymyr Groysman nog met vijftien busjes voor gehandicaptenvervoer die met onze liften waren uitgerust.” Op de foto bij dit artikel staat de premier rechts.

Grote logistiekspelers zoals het Poolse Raben, hebben de omgeving van Brovary al ontdekt. Voor DHollandia komt het er nu op aan om die spelers te overtuigen van het nut van zo’n laadlift. Service is daarbij een troef. En dat weten Fedorov en zijn zeskoppige team. “Vorig jaar hebben we zelfs de vrachtwagen van het Formule 1-team van Shell gerepareerd, zodat ze niet snelsnel een andere truck uit het Verenigd Koninkrijk moesten laten komen. Op de binnenlandse markt gingen supermarktketens als ATB , TNT en DHL al overstag.”

De productie van het materiaal dat in Oekraïne wordt geïnstalleerd en onderhouden, gebeurt in Slovakije. In Lviv, Kharkiv en Odessa wordt samengewerkt met een onafhankelijke partner om snel liften te herstellen. 

Familiebusiness

België mag dan ver weg zijn, Fedorov is wel te spreken over de aanpak van de Belgen in Oekraïne. “Je merkt dat Belgische bedrijven een vanzelfsprekende internationale blik hebben. Tegelijkertijd merk je dat je in een familiebedrijf met traditie komt. Het gaat de familie D’Hollander niet enkel om winstmaximalisatie op korte termijn, maar om de toekomst. We voelen dat onze ontwikkeling hier zeker ondersteund wordt door het Belgische hoofdkantoor.”

Michiel Leen